KAZIMIERZ PUŁASKI POD POZNANIEM 179donosił Zakl11zewski "że do Konina niema poco chodzić, gdyż Moskwa do Poznania: poszła, ,tylko aby się strzegł (Pułaski) od Po.znania i pośpieszał się do Częstochowy, gdyż Drewicz ku niej , zmierza" .2") A Drewitz połączywszy się z Langem rzeczywiście zmierz:ał, jednak nie da 'Częstochowy, lecz na Poznań. Pułaski więc, zawiedziony w swych planach, nie chcąc Sjię nar,ażać pr:zeważającym siło:m połącZJJnego wl"oga, wycofywał się na Grodzisk. L ISzno, wzdłuż granic Śląska ku Częstochowie. 34) 83) A. Z. II. 107. Zakrzewski do Zaremby 21. X. 70 3 i ) Pamiętniki Ackermanna, str. 43 i 46. SYLWETKI BERNARDYNóW POZNANSKICH. . Dwaj suhagani - Maciej Marjan Kurski 1660-1681. Dziaduski j,a,ko sufragan poznański przedstawia się nam jaka typ zwykłego szlachcica-kanonika i biskupa, w niczem nie wyróżniając 'się z pJśród zwykłych członków kapituły, potrnimo Ze zakon Bernarrdynów podówczas celował nad duchowieństwem świeckiem i zakc,nnem w Polsce. Takim sposobem Dziaduski nie przyno,5i szczególnej chwały swoim ,spółbrad:>m z pod ,znaku św. Franciszka - zupełnie inaczej we 'sto lat potem obdarzony tąż infułą enneńską Maciej MarjMl Kurski. W zakonie Obserwantów s.tw[erdzić należy ogólne obnii!żenie. On jednak, sufragan Kurski odzl1Iacza się cnotami za!konnemi.i biskupiemi i stanowi przefb jasną gwiazdę na rO'.:zniejącym widnokręgu życia frarnciszkańs1kiego w Polsce XVII w. Jak Dziaduski. i Kurski pochodził z rodziny szlacheckiej. Kurscy wywodzili się z Kurska w dawnym powiecie poznańskiem a pieczętowali Prawdzicem. Ojcem sufragana był Stanisław, matka Katarzyna z domu Pierzchlińska. Miał dwuch braci Jana i St.anisława,ł) z których drugi został wajskim poznańskim i pmeżył Maciea.2) Nar chrzcie, mniemamy, 10 właśnie nasz biskup dostał imię, Mariana przybrał w zakonie, mając szczegółniC\jiSze do N. P. Marii nabożeństwo 3). Dokładnej daty narodzenia Macieja Kurskiego nie zdałaliśmy stwierdzić; pzypadła dn. 10 lutego wkrótce po r. 1600. Nie znamy także jego. początków zabnnych. Wiemy tylko, że przeszedł cały kurs nauk filozoficznych i tealagicznych i sam 1) Boniecki. Herbarz. XIII. 263. 2) Wynika to z mowy pogrzebowej K V,rolskiego T. J.: Kazanie itd. Poznań 1681. passim. 3) Jest to nasz domysł, oparty na tern. że podwójnych imion u Be1'llardynów nie spotykamy prawie nigdy; zdaje się także, że imię Marjan jako chrzestne było nader rzadkie. wykładał :najprzód fiłozafję, patem teolO'gję w razmaitych kanentach zapewne. 1 ) Na 'kapitule w Sira!kowie d'n. 8 września 1646 powierzana mu urząd sektTetarza, w Kazimierzu dn. 4-ga marca 1649 god!naść ddinitara prawincji.) iPoprzedniO' jes2:cze był może jakiś czas gwardjanem w Łęczycy6). Tymczasem w tym samym .roku spatkała go. adznaczenie, zwracające na zupełnie inne, tary, i kres pałO'żyła jego. działalnaści w obrębie zakanu. Dn. 4-ga grudnia Król Jan Kazimierz zamiainawał Kwrskiego. biskupem ba!kowsikim 7 ), skora dotychczasawy biskup Zamoyski zastał biskupem przemyskim. Biskupstw:>' bakawskie abe-jmawała Multany i byłO' wśród ludnaści pr.awasławnej misyjne. Chaciaż leżała pa za granicami iPolslkj, prawa miaD':>wania przysługiwała królowi palskiemu. Zajmawali tę gadność nie długa, zani;m nowy biskup mógł pomyśleć o abjęCliu swO'jej ,stalicy. Zamayski do Pn..emyśla prZEiniósł się dopiera w marcu 1651 r. 8 ), k:nsekracja Kur*iega naslŁąpiła 3-ga sierpnia tl". 1651 w Lowiczu. Daikonał jej prymas Łubieńs'ki w asysŁencji sufraganów GrodeckiegO' gnieźnieńskk'ga i T alibawskiega poznańskiega 9 ). Ale i teraz jeGzcze Kurski nie wyruzył da swaóej diecezji, lecz pazastał w Palsce. Tłumaczy się ta ówczesnemi stasunkamj paliltycznmi. Multany addawna stanawiły kTaj, w którym ,:>bdk tureckich z palskiemi s.półzawadniczyły wpływy rakuskie. Wajny kazackie. asłabiały stanawiska Rzpltej nie tylko w::Jbec Turcji, ale także wo.bec Austrji. Dwór ces,arski kakietawał ChmL41nickiego i wysłał da !nega swego. posła. Z całego życia rysu Kurskiego. wynika, ze, nie brak garliwaści pasterskiej 4) Nekrolog Bernardynów poznańskich (RK Archiwum Diecezalnego w Poznaniu b. s.) 886 pisze o nim: philosophiae et theologiae lector. Z tego wynika, że studja musiał odbywać poprzednio w tych dyscyplinach, może nawet zagranicą, lecz o tern szczegółów nie spotkaliśmy. S) I(amieilski. Annales Polono-Seraphici III. RK. Bib1. Bernardynów lwowskich b. s. 164, 211. 8) Wit:mowski. Monografja Łęczycy. Kraków 1898, 135 podaje to pod r. 1652, atoli jak