SPOTKANIE Z NASZVM STARYM POZNANIEM WILHELM PRENZLER J UŻ od lat pragnąłem odszukać ponownie dawne miejsca wspomnień w Poznaniu i w okolicach Poznania. Aż wreszcie udało mi się to zrealizować. Podróż miała odbyć się wspólnie z kilkoma starymi znajomymi, którzy mieszkali i pracowali w Poznaniu. Przy pięknej pogodzie przybyliśmy do Poznania wczesnym popołudniem i zajęliśmy zamówione wcześniej pokoje w orbisowskim hotelu "Polonez". Hotel ma znakomite położenie, odpowiednie do naszych zamierzeń, ponieważ można stamtąd szybko dotrzeć pieszo do centrum miasta. Jeszcze przed kolacją zrobiliśmy pierwszy spacer. Przeszliśmy obok starostwa powiatu poznańskiego, który już nie istnieje, ponieważ powiaty zostały zniesione w Polsce Ludowej. Zamiast nich istnieje w Polsce 49 województw. Do tych województw należą i miasta, i wsie. Minęliśmy gmach dawnej Komisji Kolonizacyjnej, który dziś służy jako biurowiec jakiejś państwowej placówki. Potem staliśmy przed kościołem św. Pawła i patrzeliśmy w górę na smukłą, neogotycką wieżę. Budowa tego kościoła została rozpoczęta 9 października 1866 roku i została zakończona trzy lata później. Weszliśmy do kościoła i usiedliśmy w ostatniej ławce. Były to jeszcze stare ławki, w których dawniej często siadaliśmy i słuchaliśmy znanych i obdarzonych łaską pastorów. Kościół św. Pawła jest teraz - jak wszystkie byłe kościoły ewangelickie w mieście - świątynią rzymsko-katolicką. Kościół zapełniał się szybko, ponieważ o godz. 18.00 miała się odbyć msza. Zauważyliśmy, że na mszę przyszło dużo młodzieży. Śpiew i modlitwy brzmiały jednak poważnie, nieomal smutno, inaczej niż w dawniejszych latach. Modlono się za papieża, ciężko zranionego przez zamachowca i poważnie chorego kardynała Wyszyńskiego, ale także za wolność Polski i poprawę sytuacji gospodarczej. Po kolacji wyszliśmy jeszcze raz do miasta - obok Opery, w której niekiedy mogliśmy oglądać dobre przedstawienia. Najpierw stanęliśmy przy Zamku, z odbudowaną wieżą, która straciła jednak swe zwieńczenie. Dzisiaj jest to budynek o wielu przeznaczeniach - jest wykorzystywany jako dom kultury a także jako centrum mło