PRZEMYSŁAW GOMOLEC POZNAŃSKA FLOTA NA MORZACH I OCEANACH KHOTKO pa odzyskaniu pr:re1Z Polskę ll1iepodległelksande,r Rekh, a całe przedsięwzięcie firmowała Polska Agencja Tel'egratfi.czna. Plremie'l'a 'tego :fi1lffilu ,odbyła iSIę w dniu 15 lip<;a W29 :r. w kinie "Sloońce". I, choć dOldatnJio -OcenJano str'Onę rea:1Iiza!t'onską !tLmu (także wybór ,plenerów), toQ !poważne :za5/br!Zeżenia budził naiwny scenariusz J6iZef,a ReHdzyń:sJdegoQ, mającego zr€lsZJtą szczeg6'lną predy;le'kcję do ,,!tajemniczych" Ity1tułów (był on już wc.ześniej autorem scenariusza do filmu Tajemnica przystanku tramwajowego). Pojawiły się nawet głosy, iż plenery Is,tanowią jedyną woGslkich, jak i wagę fi,lmowych inioc'j'3tylW pOZll1ańskiah w świaldomości ag61nopo1Jslldej. Mowa tu a zakrajonych lIla 6fL:eroką ska'lę przyg,dt'Owaniach idO' mimu Pochodnie Zmart;wychwstania, który prasa poo:nańs!ka r,e!klaanowała ,jalo "PowsItanie Wielkqpols.kie na taśmie filmowej". Scena,riusz miał /być op.arty na wydaI1zmiaoh, ja1kie razegrały się w gTUid.niJu 19118 r. w BOZJ1anriu i Wielkqpol1soe. Propozycję na1kręcell'Jlia fd1mu zgłosi[oj członRowie Towarzysltwa UC'Ziestniik6w Powstania Wielkop()\}lskiego; ,u1twarzył s,ię lIlawet lkomiJtelt .organli!zacyjny da slpmw r,eallizacji !f'Lmu, w skład krtóTelgo weszli pr:zeds'ta'WIicliele Tawa'T:Zy.s'twa, członkowie Re:fer,atu Histarycznega Dowództwa akn KorpUlSu VII QII".az gr,OIl1o his'toryków ,piOzn:ańslich. Prezesem wybrany zositał Jan Koch. Ki!ewwIl/1kiem producji Pochodni Zmartwychwsta:nia zo.stał Wttold Bila,te.w:;;ki, a :reżyser.ii miał się podjąć Tadeus,z Samuel OhI1zanawsld, krt6ry pro,wadzlił już pertrakltacde z Igna,cym P.ader.ews'killm, mającym wysitąpić osolbiście w kUku klucmowych scenach. Głów,ne role zagrać mieli Liłi Zi.elińska l(aMotka Teatru Polsiego) fi Andrzej KaT'ewicz oraz autent.ylezni uczestnicy Bows'tani1a,. fiLm miał być pl'ze.znacZJOI!1Y iIlile :tylk,a ,dla widowni kradolWej, lecz ,także dla emigracji poliSkierj we Fran .J" ,', , " 'P /.!'< -t ,fi 1.<' , > 'ł1 {, , ,''1 . -"f'ofd ;\L ,'..' ':łJ., J1t, I!f.'.,j Iza Bellina, odtwórczyni głównej roli kObiecej w filmie Aleksandra Reicha Tajemnica skrzynki pocztowej (1929)jJ · Na poznańskim Cmentarzu Garnizonowym, w kwaterze lotników 1919 - 1939, znajduje si«: nagrobek ppor. obs. Feliksa Lipińskiego, który zginął w katastrofie lotniczej w dniu 12 XI 1929 r. Mof;na przYpuszczać, :!:e katastrofa mIała związek ze zdjt:ciami lotniczymi do tego filmucji i w Ameryce. Z IUwaigi .na f*t, że ze wzg'lędu na rea.Jia 1stdtną r'Olę ,odgrywał tu lm"a101brwz z'mowy, zdjęc,ia da Ifil:mu miały się rOlzpo.cząć jeszcze w JutY1m, a zaiko.ńczende ;przewidywano na jesień 1'934 r, "Nowy KU'rier' donoSiił o protekitoracle hon'Or'Dwym I,gnac!ego P,aderewslkiega nad fHmem, o tym, że (pTeze'S kOll1lite'bu 'Organizacyjnego. Jan KOIeh 'Otrzymał pismo PaiderewSlkiega :lJawier.ające zgodę mistrza I12. /Osobisty 'l1Idz,iał w fil1mIie i zamieszczał 'wresz,cie wiadomość o ,tym, że TadeUlSiZ S. Clhrzanowslki wyjeżdża :z iI1m" miał 'Swój 'PO'warźny udział. Od poeząt:ku !Swego istnienia wytwórnia "Pqpfilm", dbok inicja'tyw związanych z flL1mem fabularnym, poOdejmowała się reaQ,i:z.acji !krótkich dokumentów. Wś,ród n:ieih na,j'większą l:icz'bę !Stanowią krótkie kroniki i repor,taż,e, wyświe'tlane w większych kinoteatrach I12.jczęśdej w ł'ormie nadprogramu przed filmem .fabulaym (ll1Jiekiedy talkże włąel.ane da kr'OIl1ik PoslkJiej Agencji Telegrafic.znej), oraz fllmy p1'O\Pagandmve. Z grupy tych fiilmów wymienić moiŻna ohaćby .nakręc.ony w lutym 1927 r. dla kina "Aip01Io" nadprogram Pobyt prezydenta Rzeczypospolitej w Wielkapol.sce. Przykładem z kolei zrealizowanej w zawrotnym tempie kroniki magą być zdjęcia dOlkumemtaJme z defirlady wojska i OTganizaoji .ołecy.ny'c.h w POZI12.:nilU, kftóra odibyła 6ię w czaslie uroczys;tyah 'oibchodów dZQesiątej rooznicy .odzystkania ni€jpOldJlregł'ości w dniu III 1istopada 1928 r. W tym samym dniu zo['\ganazowana w kinde ,,MetropOlli's" .ur,oc,zyS'tą akademię, iPołączOll1ą z pokazem fi!1mu francuskiego Z dymem poŻiarr6w. Na za'kańc'zenie tego pakaZIU wyświetlona zdijęcia z de1iiilady w Poznamiu . . . .,P.odktreślić wypada - :pisał w dwa dni później recenzent -. amerykański pośpiech, z jakim zdjęcia wykonała znana wytwónia paznań&ka "Popfi:lm". O godzinie dWUJnast.ej w !poŁudnie b(w/iern skończ-ono m,akręcanie, a już o tzedej po pałudnilU wyświ'e1iLano :lJdjęc;ia w kmie .,Meltropo1is". Mima zawrdtnej szybkości, są one wykonaille /bardzo czysto li akUiraltinie. Jes;t 'to lWyłą,eznie zasługa d:z.ielneg;o i akamitego 'Operatora "Popfilmu" p. Walleisera. '\-yrazem podziwu publiczności były burze oIkilask6w, którymi na,gr-odzQilJo godną uznan1ia !p["acę p. WaJ.ileisera" 6. W "PopfiiJmie" kręcona taIcie doda'tlki film 'Owe z .mnIej h1ib barldzriej zmac'zących dla ku'l'tury i iPOI1ityki zdarlzeń i zjawisk obycza'jowych. Były to m. dn.: zdijęc'ia rz .zawodów hLppkznych w Gnieźnie, reptaż z prokJlamacji króla kurtkowego, s:PI'awozdanie z wes.ołe,go moczu rfutbol{)'Weo opera--.pralsa czy SICe.ny z illief.ortul1II1Iega popsu ,akr,oIbatY,Crznego. Wyświetlane SltOSiUnJkJoWO regulannie na elkranie kiina ..Apolł'O", spełmały fun:kc'ję dzien.nk6w .firlma'WY(Jh. Od 1'931 r. dodatki Fox MOV1ietone News, łącznie z kronikaani Pa,ramountu i Palskiej A:gencji Fotografioznej, wY'P'LeIl".ały SlPOTadyozne ,i w ,gruncie rzeczy obracające się najclzęśdej w kręgu pI1owincd'Dnallnyc'h wydarzeń kr6lt'kie al<:ltua'lnośd "popfi:htJ.u". . "Nowy Kurier", R. 1934, nr.: '10, 45, 49. I (b.d.): Z dymem potar6w. "Nowy iKurier", R. 1928, nr 2112. 3' :'c . ".:" li " , ł/' i , Ir " 'jt -'1. ; t 'ol '. i-' . , 'l ). 'f.' 'J , \ Malgorzata Hendrykowska '#IiI" WIł' .' :- '..:_". iki lub doraźJnie tworzone przedsiębioocl"stwa. Wall ar doikume.nta'lny ,tych filmów był ,r6wnież niej1ednOTodny, obok kronik i a.k.tualll1O'śd pOli'ty-:..: .f. :o.. . :.'... ....,..' .,:v: "!lO :. Mieczysław Bitaf;ewski przy pracy Malgorzata Hendrykowska , Mi:eczy1Sław BilJ.,ażewski nabęc.ił w 1935 :r. film krótkometraoŻ,owy Wykopaliska w Biskupinie, I!<;:tóry powSltał na rz:Iecenie Instytutu ,Rreh'is'toryc=ego U;nrw,ersY1;ew PGznańJSlk;iego. FUm wyśwIetlany był kilkakrotnie g,ranicą i spełnił poważną :I:1un:kcję IPwlpaJganJdawą jalw wyraz świaideCltwa !kultury 'Slowiańskiej lI'1a Ziiemiaclh p01skiClh. Z innyh, bardziej znanych fiLmów wy:mienić można !powstałe w t938 iI". Piękno Wielkopolski Wlrtolda BiIalżewskiego. rejes1trująoe m. dn. uroki rezyderncj'i Rac,zyńskich i Zamoy.skieł1, parik:i, galerie, wnętnza, ibarok;owy kościół w Rydzynie i zalbytlkawe damostwa" oraz zrealizowany w ty:m 'Samym roku ,p.rzez Mliec,zysława BiJażews:kieo Pozllań - gród Przemyslawa. Do tematu .Biskup1na powrócił jeszcze Wi'to1d Bma..żewski, opisma "Kultura" Anna Za:horska Ipisała: "KrótkometrażóW1ki !braci Bilażewskieh odznaczają !Się wielką zwięzłością 'towalrzyszącej im .lwnferansjerki. Jest ,to lepsze od napastliwych d''foazesów .filmu propag,andowego" 8. N.ie Is,po:sób wymienić tytuły wszys'tk,ich filmów, w których pojawiały się plenery poznańskie i wle i lkapolsikie. ,Jedny:m z o'sltaltnich /był zrcaNzowany w 1939 r. obraz Zwiedzajmy Polskę, wYkonany pI'zez wy:twórnię "Aner-FHm" (własność hr,abi:ny Teresy Łubieńs'kiej i hraibie,go Ludwika Zyberik-Plaiter.a). FUm :prezentował z i!llteresującyc:lh nas ttu tematów maloWI1Ji'Cze krajobr.azy parków wLeHmpo.lSikich (m. in. lParu w Kórnkiu). Jak;o jeden IZ nie'lklZnycih fJmlomwyoh polskich filmów - 'Oro!biony na taśmie "Kodakc'hromu" - wyświetlany !był z wie,Hdm ,powodzeniem w pawilonIe p.o!łskim na wyslj;,awie w Nowym Jlcrku w 1'939 T. .NaJds'zedł lrok 1939. J'edną z osta;tnkh tln:fór.ma.oji ;filmowych związanych z Po=aniem z:naleźć można w "KlurLer;ze POiznańskim'. Ndt,altka nos.i ty;tuł Weseli h.vowianie :prucują w naszym mieście. .Na dwa 'tygodnie !przed wybUJchem wojny ,popularni ,a!k:tOII'ZY 'komedioWIi SZJc.z,epe10 :i T,ońcLo K!a,'z1mierz W,ayda ;i Hemyk V.agelftaJ1geT), IZnani z "Wesołej Lwowskiej F1aiH", Ik:rędli iW ple:npTJj,ch poznańskicih nig:dy nie ukoń'c:wny f,i'Lm w reżyseiI"ii IlVHohała W,aszyń'S!kiego Serce batiara 9. Po:znańs'ka pr,oidukc'joa filmowa omawianeg.o iOikms'U nie lPas,iadała cech c!hara!kter;)sltycznycih wyróżniających dą 'Pozytywnie lub ll1egaty.wnie :L cał.ok1stałJtu ipo1s'kiej JP'fI()ldukoj,i tfli.lmoWelj Jat międzywojennyclh. Dotyczy It'o zwła:szQza ,fi'1mu d'a!bul-arnego. Ndema,l cała kinema'tagra:fia IPOilska o,pierala się na kiJku 'Szablonaich IscenariuszowY'cih, obciążona !była g'rzeclhem slabej 'reży::>erH, l!TIernego najczęściej ak,torstwa i ll1ieumiejętneg.o Imontażu. ZnISZJtą fabuła .f.ilmu do Iteg:o :sItopnia dominowałJa nad stroną arltysltY'czną, 'że nie 'S'Pos6lb ll11ówić tu o anal,izie sulJjtelnoś'Ci wansZ!talt.owyc'h. Pr2Jeg,ląd iPr:zYWlołanycih 'tytułów 'świaidezy j.ednoznaem.ie, że fjJlm pozostawał wyraźnie w lkiręgu iprzyc'iągania liter.a,tury drugo- :i Itr,zeC'iorzędnej. 'I1en dość :skromny - IZ dzisiejszej lperspe'k:tywy - dorobek ipoznańsk'i'oh placówek fi.lmowyoh jeSlt Ij.ednak sYrr1!Pt,omalty.czny dla ogólnej 'sy'tuacji więk,szości pqdolbnych ośrodków ll1a lte!renie całego kraju. Niewys'tarczaojąoo doceniana wydaje .się natomialt dbecność .ośrodka -poznańskiego(} w 'ogóll1O'polsk1ej fPII10dukcji filmów 'dokumenta:lnych, oświoa.towycQ1 i !krajoznawczych. Wydaje się też, że nie w pełni uznajemy znaczenie Powszechnej Wys;tawy Km1'Owej ak,o czynnika (przy1spies'za:jącego powstall1ie w,iełu ośw,ia:towyc1h :fJil · Z a h o r s k a A.: KrótkometrCltówkt BiIat8WBktch. "Kultura", R. 1939, nr 211. "Kurier Poznański", R. 1939, nr 351. J::,.. t; 1iJ' "" , . <' ./ ,"..13), i; ..... ,.-,.. l 1__ ,,.; ;. ,,;",'':; . '-'''; ;1" .':..' fI' ii-¥ .. <' :. Jf !3 Ł ';;, i. .:"H : . .1.: " \ ;....: > . ..", .,. ..A;:.:.,y<.' ...,... : :'>i, :.....: . i .":) <;. ,..... "l . ..m"<-. .. .:.t ":11<: » " .. > :".: "=:"L: ., .." .... :.:-f :f"'" " . ...., ...:. ... . Siedziba wytwórni filmowej "Popfi1;n" przy ul. Grunwaldzkiej 3. poniżej, niegdYś sala taneczna w willi "Flora", która mogła być adaptowana na atelter. Zdjęcia wykonane w październiku 1981 r. ". .. "'..... . '" '1 , .;...:( . ,:. ..-...... ",.;'lit. 110. ..... .:. v.... .:",*".;.,..'S'>(-:-&.ii-.MV,,:<"'": Małgorzata Hendrykowska mów krótkometrażowych oraz ja'ko miejsca ekranowego rstaIltu wielu polskich dolmrmentólw. Trzeba opamiętać, że 'Polski !film dOkum,enta1lny Itego o'k!resu, rprzyr;.ałej różnorodności gatunkowej produkcji, miał pl'zede 'Wszystkim oharakter prqpaganttc.wy, It,oteż jego :prezentacja na itereme ,Pow.szedhnej Wystawy Kra,jawej\ !bądź w kilnaoh poznańskich w czasie ;brwania Wystarwy, Ilepiej 'Służyła je'go ru,powszechnia:rrtu niż jakHolwiek inny poka'z. U'derz,adącą cechą 'całej .produkcdi filmowej IZrea.lizowane:j w .okresie międzywojennym w Poznaniu był efemeryczny .charakiter 'kolejnyclh nicjartyw .produkcyjnych. Wspomniałam już na 'początku niniiejszego ISltud-ium, IŻe 'ta efemeryczność - wyłączywszy !fenomlen ciągłości iSltni,enia wa,r:szalWskiej wy,tw6rni "Sfinkis" - :sibanO'Wiła dOlffiinująrcą ceclhę całej :polsrkiej Iproduk!cji ifiIlmowelj IPl'red wojną, r!;ark w dobie klina niemego j,ak i dźwięlmwego. W !przypadku .serii ipoz.nańskich elpizQdów produkcy>jny.ch nie mogło ,być ina,czej; stąd obraz friLmowego BOIZnan'ia w rdwudzJesltoleciu międzywojennym 'z naJtiury rzeczy wydaje się 'fragmentaryczny - !Zarówno gdy mowa o Itw6rcZidśd fabularnej, jak i w Iprzypadku ItwórcZlOŚci dokumen'ta'lnej,. J:esrt ,to szczególnie .rdobrze widoczne na przykładzie fla!t idwu'dziestych, poniewa.ż !drugie 'dzIesięciolecie - poza dOkonaniami Ibrraci BHa.żeW'skich 'W rdziedzinie dolk!umentu - nie odtnoltowaŁo udanych, tj. dqprowa'dzonyoh do .slZczęśLiwego końca" IpI1zedsięwzięć IPwduikrcyjnych. .... c.ezurę, 'o k'tóf1ej ,trz,eba 'kOll1iecznle ,parmitać, ,stanowił turtaj ukres wielkiego kryrzy.su eko!lJomirclZiIlelgo. Do mO'mentu jego za'istoIllenia na 2)iemi.ach polskkh, czyl,i pr,zred 1929 r., IProdukoja :fi'lmowa lr.Qzwijała się li nas IW 'slpO'sób spontaniczny, z TZaldka tylko regulowany za pomocą ogólniejszych i bardziej planowych działań. Mecenat państwowy. nie ,2)dołał :się je's'zcze w pełni 'Wy'kslz'taŁc.ić; .planowana ;real,lJzacja il'ilmu mogła więc liczyć IlIa ,pomyślne sfina'lizow,anie tylkO' pod warunkiem, ,że p.omysł zysikał sobie aproba'tę producell1tów - !!lajczęśdej lSiPÓłki akcyjnej OIkazjonaŁni'e zawiązy,wanej wokół ,danrerg,o IPfz'edsięwZiięcia. KTYZYS ekonomic'zny ugodził oz całą siłą w nową dziedzinę Iprzemysł;u, eliminując roak !już zrrik!OIffie 'gnano Iryzykantów, skłonnYClh lZa'iIJlWelS'tO'Wiać nawet dość 'slkIlOIffine d'undlts,ze w produkCję rfHmu. Podcięte OZ/oo:tały ,ty:m !Samym .elemen1Ja'l".ne lW3JI"'l1iI1rkń rozwoju k.iJnlemaitog,ooil'dJi. W 'PrZy1padku 1P0ZiIlafu;ked ip.l"'odukcji !filmowej Ikryzys ej{onomiczny oznaczał w pierwszym r,zędze zała'manie się tych rwszystkic:h inicjaltyw śNJ/dow'iskowydl, kitóre jeszcze Talk czy dwa temu mogły H,czyć !!la ipowodzen'ie, !były bowiem oblic.ZiOll'J.e na >dŁuższy dysl\ian.s. Mowa tu o ISrollird.nych i>tosunJkO'WrQ podstawach, na jaJk:ic'h rzJbudDwane zosltały w p.ołowie Jar!; IdWiU'dziestych ,dwie rpoznań'scrde rwyitwórnie fHmDwe: "Di.arna-F.iiJ.m" i "Papf.ilm" - wyróżniające się ikorzysltnie na tle '0Igó1Il'opo1s:mim s'talI1Jdardem swego wy(posarżenia i mogące iliczyć nie 'tylko .na artystów z innyCh ;regionów, arIe ,także na i1okal:ne za.pl,ecze liteTackie, 'teatrar1ne i plastyczne. Taką, rzatrzymaną n:iemał na 'S.amym lS,ta!fcLe z jpf>ZYCZY:il ,ekondmiclZny,ch ,ini.cja'tywą był!o t,eż ipO'Wołanie do żyda na pDCZąrtlW 1'929 r. - ,aci :s'kazanY'c'h na niepoW\0llizen1e - 1nioja,tywaClh i pTojekltach.