EW A SERAFINOWSKA-SŁOMKOW A I BIENNALE SZTUKI DLA DZIECKA (9 - 13 V 1973 R.) Dokończenie W CZASIE dyskusji na sympozjum teatralnym, w trosce o wchodzącą w życie generację, o jej edukaqę estetyczną, moralną i społeczną, uczestnicy obrad zgłosili następujące wnioski: należy powołać wzorcowy aktorski teatr dla dzieci o charakterze instytutu doświadczalnego, który podejmie zadanie wypracowania form twórczości i metodyki działalności teatralnej wśród dzieci i młodzieży z udziałem pedagogów, psychologów, socjologów i artystów; umożliwić postanie "sceny młodych dla nastolatków" przy teatrach dramatycznych; zorganizować szkolenie i dokształcanie wszystkich aktorów teatru lalek i stworzyć system kształcenia reżyserów dla tego typu teatrów; podjąć starania o budowę sal teatralnych, których architektura umożliwi nowe relacje między aktorem a widownią młodzieżową; podjąć stałe badania funkcji społecznych i wychowawczych teatru dla dzieci., a rezultaty ich upowszechniać w środowiskach artystycznych i pedagogicznych; zorganizować systematyczne kształcenie kadry pedagogicznej, inicjującej obcowanie dziecka ze sztuką; wprowadzić do programu szkoły podstawowej i średniej odrębny przedmiot "wiedza o kulturze i sztuce" z uwzględnieniem zagadnień teatru; w następnym Biennale uwzględnić obok literatury, teatru i filmu dziedzinę muzyki oraz działalność artystyczno-wychowawczą radia i telewizji; należy powołać zespół programowy II Biennale, aby natychmiast podjąć prace przygotowawcze. W wyniku dyskusji, środowisko filmowe stwierdziło celowość powołania zespołu filmowego do spraw produkcji filmów dla dzieci i młodzieży; prowadzenia systematycznych i powiązanych ze sprawami produkcji filmów badań psychologicznych i socjologicznych dotyczących percepcji filmowej dzieci i młodzieży; zaniechania niewłaściwych praktyk sztucznego zaniżania kosztów realizacji filmów fabularnych dla dzieci i młodzieży; obniżania dolnej granicy wieku widzów obowiązującej w kinach, nie odpowiada ona bowiem aktualnemu poziomowi dziecka. Po obradach sympozjum kontynuowano w sali Wielkiej Pałacu Kultury pokazy filmów konkursowych, a w sali Teatru "Marcinek" trwały "Koru;rontacje 73". W godzinach wieczornych tego dnia twórcy filmowi spotkali się z wiceministrem Czesławem Wiśniewskim. Niedziela 13 maja była ostatnim dniem Biennale. O godzinie 11.00 nastąpiło zamknięcie Festiwalu Filmów. Ogłoszono werdykt jury i odbył się pokaz filmów nagrodzonych. Tradycyjnie do zadań tego Festiwalu należały: szeroka popularyzacja polskiej produkcji filmowej dla dzieci; stymulowanie dalszego art y Ewa Serajinowska-Slomkowa Halina Skrobiszewska wygłasza referat na syrnp021jum na'ukowym Sekcji LiteraturyjLI3; ",.. !:>:;.-: :? < ". '::':-:".;/!:'<:.:..>_ ;f -::,:",\<",1' .>. ..:.. 11..,:t I , 'j} \ ' ..... . stycznego i wychowawczego kierunku twórczości dla dzieci, stworzenie bodżców wzmagających zainteresowanie produkcją filmów dla dzieci poprzez przyznawanie nagród realizatorom i wyróżnianie filmów o szczególnych wartościach artystycznych, kształcących i ideowo-wychowawczych. Cele te mieściły się w ogólnych założeniach Biennale. Festiwal odbywał się w sali kinowej Pałacu Kultury_ Ponadto w kinie "Bałtyk" odbyły się trzy poranki filmowe. Projekcjom tym towarzyszyły spotkania z filmowcami. Łączna liczba widzów na pokazach festiwalowych wyniosła ponad 5500 osób. Komisja Selekcyjna, pod przewodnictwem Jerzego Kotowskiego. ze zgłoszonych przez wytwórnie stu dwudziestu jeden filmów zakwalifikowała do udziału w Festiwalu trzydzieści jeden filmów oraz dopuściła do pokazów pozakonkursowych osiemnaście filmów. Jury pod przewodnictwem Czesława Radomińskiego przyznało czternaście nagród oraz siedem dyplomów i wyróżnień. Najlepszym filmem, także w ocenie jury dziecięcego okazały się Motyle Janusza Nasfetera. O godzinie 16.00 Teatr "Marcinek" przedstawił ostatni spektakl "Konfrontacji". po którym uroczyście zamknięto Przegląd Teatrów dla Dzieci i ogłoszono wyniki. Podczas przeglądu ukazano w reprezentatywnym zestawie charakter i tendencje ideowo-formalne twórczości teatralnej adresowanej do dzieci w wieku od czternastu lat. Przegląd stanowił wspólną platformę spotkania wszystkich zaangażowanych i zainteresowanych teatrem dla dzieci. W ramach "Konfrontacji" zaprezentowano bogaty materiał do dyskusji nad aktualnymi problemami teatru dla dzieci. Równocześnie przegląd propagował teatr dla dzieci wśród twórców innych dziedzin sztuki, a także wśród wychowawców i opiekunów dzieci. "Konfrontacje" stanowiły też piękną manifestację polskiej sztuki teatralnej dla zagranicznych uczestników Biennale. Wreszcie też wzbogaciły program działalności teatralnej dla dzieci prowadzonej przez poznańskie placówki teatralne. 1355 dzieci i ok. tysiąc gości festiwalowych z kraju i zagranicy obejrzało dziesięć przedstawień zaprezentowanych przez osiem teatrów. Jury pod przewodnictwem Henryka Jurkowskiego przyznało dziewięć nagród indywidualnych, trzy nagrody teatrom i jeden. dyplom honorowy. Grand Prix - "Złote Koziołki" Wiceprezydent Poznania, przewodniczący Komitetu Organizacyjnego I Biennale - Andrzej Wituski wygłasza .przem6wienie na uroczystości zakańczenia Biennale w sali Odrodzenia Poznańskiego Ratusza (13 V 1973 r.) ""'<; '" "1": "'. ..,..,t" .. .i'. - ,,( ..il" ,...:}....". . 41' :--......ir.. ,:-- "-"' ,....-........: .1 'vi ".:f. ..:' ":<":' .... ..; """*. .." , :"',.:? '>. }'!:= ..:";:. :':.ł otrzymał Teatr Lalki i Aktora "Marcinek" za spektakle Siala baba mak Krystyny Miłobędzkiej i Lajkonik Jerzego Kurczewskiego. Oc;!. godzinie 18.00 w sali Odrodzenia Ratusza Poznańskiego odbyło się uroczyste zakończenie I Biennale, połączoue z wręczeniem nagród. W uroczystości udział wzięli: sekretarz Komitetu Wojewódzkiego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej Bogdan Gawroński, wiceminister kultury i sztuki Czesław Wiśniewski, przewod::iczący Prezydium Rady Narodowej m. Poznania Stanisław Cozaś, twórcy oraz przedstawiciele środowisk kulturalnych. Wystąpił Chór Dziewczęcy "Skowronki" z Pałacu Kultury pod dyrekcją Mirosławy Wróblewskiej. W imprezach I Biennale Sztuki dla Dziecka uczestniczyło ok. trzystu gości reprezentujących środowiska twórcze całego kraju oraz środowiska naukowe głównie z Warszawy, Wrocławia i Poznania. Gośćmi I Biennale byli również zaproszeni obserwatorzy z zagranicy. Na zaproszenie sekcji teatru przybyli goście z Danii, Jugosławii, Kuby, Niemieckiej Republiki Demokratycznej, Rumunii i Węgier. Sekcja filrr.u gościła obserwatorów z Czechosłowacji, Niemieckiej Republiki Demokratycznej, Republiki Fe(teralnej Niemiec i Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich. Widownię na przeglądach konkursowych stanowiła w większości młodzież poznańskich szkół podstawowych. W trzydziestu dwóch imprzach Biennale uczestniczyło ogółem ok. 10000 osób. Czynne było Biuro Prasowe, przy którym akredytowało się sześćdziesięciu Ewa Serafinowska-Slomkowa -'..' ';" . - , , .,. }:: . .< . T- . , ' h: -. <> ," :":.:\" -:< :.: ".'C ...' :tLJr'" :tp;r, ;:-;";: . .. 'fA.. .':l' '.Q',: "..J. ;::I; ,/"':' ,:-# ;' ,. : ";,,, .'.,. :.f":'" :: /' .. , .", i'o, ,'ił; , (1; - M i ł ' , IW' .,' . ;", j" . '.' . ! t: ". " . ,... s \\ ., \ krk" \\' .... "l1li':."""': Uroczystość zakończenia I Biennale w sali Odrodzenia :Poznańskiego Ratusza, Na planie od lewej: Roman Kordziński, Henryk .Turkowski. Leokadia Seraflnowlcz i Jerzy Tuszyńskiuroczystość zakończenła I Biennale w sali Odrodzenia Poznańskiego Ratusza. Siedzą od lewej: dyrektor Wydziału !Kultury i Sztuki urzęd'u Miejskiego Andrzej Goćwinski, kierawnik Wydziału ,Pracy 'Ideowo-Wychowawczej Komitetu Wojewódzkiego Polskiej Zjednoczonej iPartii Robotniczej Marian Jakubowicz, wiceminister KuUury i Sztuki Czesław Wiśniewski, wiceprezydent Poznania Zbigniew Kmieciak, sekretarz Komitetu WojewOdzkiego iPolskiej Zjednoczonej PartU Robotniczej Bogdan GawrońskI, prezydent Poznania Stanisław Cozaś I ',", . -:if.. .- -' "\:. '-;''-"':. / . ..). ;-.8"; ...... m j!t.d. $"'''4 i' .i1 ... -"" ' '1,t :. .= ..:;: £...'. ) '" ".'- \'.., 1';,1. / t> L e iff E , "" <. ,>, i':: .. ,,/ > :'.. .. :....,.. '3':' : .; ":-. .' . '. " )i:-" i:;' ,,' .,t/ ,. "'", , ,,:.t,,, "'' ", ... .. .. iI J >",,' ."t?" .:. <1>. ...,: .....: ". I;, -;;j "", j.l, -czterech' dziennikarzy. Na łamach dzienników i czasopism oraz w radio i telewizji, ukazało się przeszło dwieście pięćdziesiąt artykułów i informacji z przebiegu Biennale. Codziennie wydawany był informator prasowy. Wytwórnia Filmów Dokumentalnych nakręciła film, który stanowić miał materiał do przygotowywanego wtedy filmu Raport o twórczości dla dzieci. Wydrukowano plakaty reklamowe z wiatraczkami symbolizującymi Biennale i program imprez biennalowych. Udekorowano budynki, w których odbywały się imprezy (Pałac -Kultury, Teatr "Marcinek", Opera Poznańska, Teatr Nowy w "Olimpii"). Koordynatorem prac plastycznych był Tadeusz Piskorski. Dla uczestnik6w Biennale zorganizowano dodutkowe imprezy towarzyszące, których celem było ukazanie dorobku środowiska poznańskiego. W ramach tego odbyły się: wystawy prac dziecięcych i nowości wydawniczych adresowanych do dzieci; festyn dziecIęcy na Cytadeli; kiermasz książek z rozszerzonym asortymentem wydawnictw dla dzieci przygotowany przez "Dom Książki" i "Głos Wielkopolski". Przebieg Biennale uzasadnił celowość kontynuowania wysiłków na rzecz zaktywizowania środowisk artystycznych, naukowych i instytucji upowszechniania kultury wokół problematyki sztuki dla dziecka. Ogólny ton refleksji nasuwających się po I Biennale oddał autor. artykułu pt. Trzeba zakasać rękawy; pisze on m. in.: "Poznań podjął inicjatywę, której wagę trudno przecenić. Problem sztuki dla dzieci już od dawna wymaga gruntownego przewentylowania, a dzisiaj, kiedy rozpoczęliśmy wielką dyskusję nad nowym kształtem wychowania i nauczania, sprawy nie wolno już odkładać na później. Sztuka jest jednym z głównych elementów kształtowania intelektualnego i moralnego oblicza młodego pokolenia. [...] Biennale, znakomicie zorganizowane, z rozmachem i świadomością wagi spra:wy, dzięki sympozjom naukowym - w dziedzinach teatru, filmu i literatury, z całą pewnością przyczyni się do rozbicia skostniałych poglądów w zakresie teorii i praktyki sztuki dla dziecka". ("Zwierciadło", R. 1973, nr 22)f w'" i4 L..l '1IIt-:-1 .." ':1"." . "!:i,:;; ":\;, "-":. .' "o,) ",' '< t. , , :i:L ,.;:"t.,,;' Uroczystość zakończenia I Biennale w sali Odrodzenia POIZIlańsklego Ratusza. Re:!:yser Janusz Nasfeter odbiera z rąk wiceministra kultury d sztuki Czesława Wiśniewsktego Grand Prix Festiwalu Filmowego . . ",.. -('" . "b;. 'ł.' . ea.., +<;:.' ".", .' ,.. ." Dzień i godzina I I I 9V sroda IU)() 12.00 13.00 15.00 18.00 20.00 10 V czwartek 10.00 12.00 14.00 Miejsce 2 PAŁAC KULTURY Sala Wielka Hall szatniowy Sala Wielka Sala Kominkm,a OPERA POZNAŃSKA Palarnia PAŁAC KULTURY Sala Wielka Sale pałacowe Sala Wielka Ewa Serafinowska-Slomkowa ANEKS PRZEBIEG I BIENNALE (9 - 13 V 1973) Rodzaj imprezy 3 Inauguracja. Koncert Poznańskiego Chóru Chłopięcego pod dyrekcją Jerzego Kurczewskiego Otwarcie wystaw konkursowych: Książek i Czasopism dla dzieci oraz Grafiki w Książkach dla dzieci. Ogloszenie wyników konkursów. Otwarcie wystaw: 25 lat filmu dziecięcego w Polsce: Interpretocjc polskiego folkloru w scenografii teatru lalek. , Obrady plenarne Ogólnego Sympozjum Naukowego. Obradom przewodniczył dr Kazimierz Witkowski z Centralnego Ośrodka Metodyki Upowszechniania Kultury. Referaty wygłosili: doc. dr Seweryn Dziamski: Aspekty społeczno-wychowawcze ku/tury soacjalistycznej. Prof. dr Bolesław Hornowski: Dziecko na tle wspólczesnej cywilizacji. Odczytano Komunikat Departamentu Wychowania Ministerstwa Oświaty i Wychowania na temat: Udzial środowisk twórczych w realizacji programu wychowania przez sztukę w systemie szkolnej i pozaszkolnej działalności z dziećmi i młodzieżą. Konferencja prasowa. Inauguracja Przeglądu Teatrów dla Dzicci "Konfrontacje - 73". Gioacchino Rossini Kopciuszek. Państwowa Opera im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu. Kierownictwo muzyczne: Mieczysław Dondajewski, reżyseria - Sławomir Żerdzicki, scenografia - Ma.. lian Iwanowicz, choreografia - Władysław Milon. Spotkanie uczestników Biennale z przedstawicielami władz miasta. łnauguracja III Ogólnopolskiego Festiwalu Filmów dla Dzieci i Młodzieży. I Pokaz filmów konkursowych: Motyle (premiera). Scenariusz i reżyseria; Janusz i Teresa Nasfete. rowie; zdjęcia - Krzysztof 'Winiewicz. Zespoły filmowe "Iluzjon" (Warszawa, 1973). I sesja Sympozjum Naukowego Sekcji Teatru i Sekcji :t..iteratury. Obradom Sekcji Teatru przewodniczył Milan Kwiatkowski. Wanda Reaikowa wygłosiła referat: Trodycje teatru dla dzieci w Polsce. Obradom Sekcji Literatury przewodniczył prof. dr Jerzy Cieślikowski z Uniwersytetu im. Bolesława Bieruta (Wrocław). Referaty wygłosili: doc. dr Stanisław Frycie: Powojenna proza dla dzieci i młodzieży - tendencje rozwojowe; mgr Halina Skrobiszewska: Klasyczna literatura dla dzieci a współczesny czytelnik. II Pokaz filmów konkursowych: "Literatura i Firn". 1. Śnieżynka według Ewy Szelburg-Zarembiny Śniegowa dziewczynka. Scenariusz i reżyseria - Lucjan Dembiński. Studio Małych Form Filmowych "Semafor" (Łódź, 197ł). 2. Gwiazdor filmowy według Kornela Makuszyńskiego i 'Mariana Walentynowicza 120 przygód Koziolka Matolka. Scenariusz - Andrzej Lech i Roman Duś; reźyseria - Ryszard Słapczyński. Telewizja Polska i Studio Miniatur Filmowych (Warszawa, 1971). 3. Przygody kropli wody według Marii Terlikowskiej. Reżyseria - Józef Ćwiertnia. Studio Filmów Rysunkowych (Bielsko Biała, 1972). 4. Miś u wróżki Carabosse według Olgi Pouchine Przygody 14.00 15.00 16.00 17.00 18.30 20.00 IłV piątek 9.00 10.00 TEATR LALKI I AKTORA ..MARCINEK" PAŁAC KULTURY Sala Błękitna TEATR NOWY w ..OLIMPU" PAŁAC KULTURY Sala Wielka TEATR LALKI "MARCINEK" Misia Co/argola. Scenariusz - Tadeusz Wilkosz i Janina Hartwig. Reżyseria - Janina Hartwig. Studio Malych Form Filmowych ,Semafor" (Łódż, 1972).5. Kangury wedlug Kathy Braun. Reżyseria - Zofia Oraczewska. Studio Miniatur Filmowych (Warszawa, 1971).6. Brzydkie kączątko wedlug Christiana Andersena. Seria Bajki Bolka i Lolka. Scenariusz - Wladyslaw Nehrebecki i Lesław Królicz. Reżyseria - Lechosław Marszałek. Telewizja Polska i Studio Filmów Rysunkowych (Bielsko Biała, ł971). Przedstawienie Teatru Lalki i Maski "Groteska" z Krakowa. Janko Aluzykant Henryka Sienkiewicza. Libretto na podstawie opowiadania opracowała Zofia Jaremowa. Inscenizacja i reżyseria - Zofia Jaremowa; opracowanie plastyczne - Lidia Mintycz. Jerzy Skarżyński, Kazimierz Młkulski, muzyka - Franciszek Barfuss; choreografia - Zofia Więcławówna. I sesja Sympozjum Naukowego Sekcji Filmu. Obradom przewodniczył Bogumił Drozdowski. Referat na temat Film wobec współczesnej koncepcji edukacji dziecka wygłosił dr Witold Nawrocki. Przedstawienie Teatru Nowego z Poznania. Frances Burnett Tajemiczy ogród. przekład - Jadwiga Włodarkiewiczowa; adaptacja - Zygmunt Rzuchowski. Zbigniew Wróblewski; reżyseria - Tadeusz Wojtych; scenografia - Henryk Regimowicz; opracowanie muzyczne: Ryszard Gardo. III Pokaz filmów konkursowych: "Literatura i film." I. Skrzydla według Tadeusza Konwickiego Zwierzocz/owiekoupiór. Scenariusz - Hanna Prabulska i Krzysztof Wojciechowski; reżyseria - Krzysztof Wojciechowski. Telewizja Polska i Zespoły Filmowe "Silesia" (Katowice). 2. Agnieszka według Krystyny Siecickiej. Scenariusz - Mirosława Majudzińska; reżyseria - Anette 0lseo. Telewizja Polska i Studio Małych Form Filmowych ..Semafor" (Łódź, ł 972). AKTORA Przedstawienie Teatru Dzieci Zagłębia z Będzina. Kornel Makuszyński Krawiec Niteczka. Adaptacja sceniczna. reżyseria i lalki -Jan Dorman: dekoracje - Tadeusz Grabowski; muzyka-Jerzy HaraId. PAŁAC KULTURY Sala Błękitna PAŁAC KULTURY Sala 102 Sala Wielka Projekcja informacyjna. Filmy kinematografii Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich. II sesja Sympozjum Naukowego Sekcji Teatru. Obradom prze4 wodniczył Milan Kwiatkowski. Krystyna Mazur i dr Henryk Jurkowski wygłosili referaty na temat aktualnych problemów teatru dla dzieci. a dr Kazimierz Braun na temat Dziecko widzem czy uczestnikiem spektaklu teatralnego. IV Pokaz filmów konkursowych: uW świecie bajki i przygody". l. Podwórko z serii Afiś Kudłatek. Scenariusz i reżyseria - Władysław Nehrebecki. Studio Filmów Rysunkowych (Bielsko Biała, 1971).2. Wielkanocne sprzątanie z serii Dziwny świat kota Fi!emona. Scenariusz - Marek Nejman i Irena Sobariska; reżyseria - Wacław Fedak. Telewizja Polska i Studio Małych Form Filmowych .,Semafor.' (Łódź, 1972). 3. Zimowy wieczór z serii jw. Scenariusz - Irena Sobańska i Marek Nejman; reŻyseria - Alina Kotowska. Wytwórnia j.w. 4. Chory ząb z serii Nowe przygody Rolka i Lolka. Scenariusz - Władysław Nehrebecki i LesławKrólicz; reżyseria - Stanisław Dlitz. Telewizja Polska i Studio Filmów Rysunkowych (Bielsko Biala, 1972). Ewa Serafinowska-Słomkowa I1.\i.EW.ANDOWSKA. Gramy w złełon,. .---............,.... ''''''' -¥I. BIIONIEW$I(ł ...., _lo · ł ł .. _""'" """""'," , ..iII" ,. t... .. "A DWA ĄHY -0:t__ ,Książki iZ serii ,Polskiego Wydawructwa Murzycznego, nagrodzonej Grand Prix - "Złotymi Kozłołkami" w konkursie na najle,piej wydaną książkę dla dzieci i młodrzieży. Od lewej: Janiny Garścia Mińiatury na fortepian; Jerzego Fil.lca Dwa kotki; Janiny Szajna-Lewandowskiej z tekstami Władysława Broniewskiego Gramy w ielone Nagrody Ministra Oświaty i wychowania. Za film dla młodszych dzieci w wysOkOści 5000 zł _ reżyserowi Ryszardowi RYdzewsk!emu za film Na przejeździe produkcji wytw6rni Film6w Oświatowych (ŁÓdź). Za fUm dia starszych dzieci w wysokości 8000 zł - reżyserowi Wojciechowi Fiwkowi za serial telewizyjny Gruby produkcji wytw6rni Film6w Oświatowych (Łódź). Nagroda Stowarzyszenia Filmowc6w Polskich za najlepszą animację w wysokości 4500 zł _ reżyserowi Janowi Siu pikowi Ze Studia M1nia,tur Filmowych (Warszawa) za animację fUmu Odkurzacz z serii "Pies i kot" oraz za dotychczasowe osiągnięcia w dziedzinie animacJi; Ireneuszowi Czesnemu ze Studia Małych Form Filmowych "Semafor" (ŁÓdź) za animację filmu Jaś Kowalski, warszawa, ul. Bajkowa 2 oraz a osiągnięcia w dziedzłnie animacji. Dyplom uznania - Zofii Malickiej ze Studia Film6w Rysunkowych (Bielsko Biała) za animację film6w z serii Reksio. Wyr6żnienia i dyplomy: reżyser ZofU Ołdak za film Pies w cyrku z serii Piesek w kratkę produkcji Telewizjd POlskiej i Studia Miniatur Filmowych (Warszawa); Januszowi Skorży za animację filmu Pies w cyrku; Jerzemu Sobolewskiemu .t Bernardowi OOtzowi za animację fil1nu Miś u WTóżki Carabosse z serii Przygody misia Colargola; Włodzimierzowi Korezowi sa muzykę do filmu Papierowy ptak; Andrzejowi iKorzyńskiemu 2a muzykę do filmu Moty18; Michałowi Bukojewskiemu za zdjęcia do fUmu Z czterech strOn.