KRONIKA MIASTA POZNANIA Rocznik VI. - Nr. 3. Irena Głębocka-Piołrowska KRZYSZTOF BOGUSZEWSKI i POZNANSKA SZKOŁA MALARSKA NA POCZĄTKU 17. WIEKU. III. TRZY WIELKO FIGUROWE OBRAZY CECHOWE Z POCZĄTKU 17. W. W POZNANIU. Według aktów, przechowanych w parafji św. Wojciecha w Poznaniu, ufundowało bractwo Aniołów Stróżów w tejże parafji w r. 1642 ołtarz, umieszczony dziś w północnej nawie kościoła 1). Ołtarz jest ozdobiony obrazem, przedstawiającym A n i o ł c S t róż a z dz i e c k i e m ). (Tab!. 8.) Dzieje powstania tego ołtarza - jak wynika z aktów - są następujące: Wyżej wspomniane bractwo Aniołów Stróżów zawiązało się w r. 1631. Wkrótce potem poczęły napływać składki na budowę i na dalsze utrzymanie ołtarza. Świadczy o tern długi spis ofiarodawców w wspomnianych aktach. Między nimi wyróżnia się największą sumą zapisu, jakoteż i wymienieniem na pierwszem miejscu, ks. Krzysztof Bnguszewski, który zahipotekował zapis na Strzeszynie, majątku leżącym tuż pod Poznaniem. Daty wykonania zapisu nie podano; natomiast inny akt, pochodzący z r. 1635 3 ), wspominając okazyjnie dar Krzysztofa Boguszewskiego, dodaje do jego nazwiska dopisek "Olim Rndus", co mówi jasno, że ów ks. Krzysztof Boguszewski tego roku już nie żył. Widzimy więc, że główny fundator obrazu nosi to samo imię i nazwisko, co artysta podpisany na obrazie "św. Marcina", że jest również szlachcicem i żyje w tym samym czasie. T ó też na suwa się przypuszczenie, że mamy tu do czynienia ,) Por. \ikta srt,r. 238/9. 2) P'o.tmn'af}i Alliohl Rtróża znie !ilU d 1..iękuję. 3) Pur. akta 'tm\Śc.ioła parafjahlf>g'o Ś'W. \Vojoirc"Ira w P07,Jla-niu ..tycząee się ,kapitałów 7agi£li)}]ych do ołta'za Aniołów Stróżów" sek. IV. nr. 17. fol. 7. KRONrKA l\HASTA POZNANiAz Krzysztofem Boguszewskim, malarzem, znanym z działalności artystycznej w Paradyżu, i że właśnie on jest twórcą obrazu w kościele św. Wojciecha. Przemawia za tern także ów zapis Krzysztofa Boguszewskiego, który jako szlachcic nie należał przecież do bractwa mieszczan poznańskich. Testament tego rodzaju można sobie wytłomaczyć tylko tern, że Boguszewski zainteresował się przyszłym losem ołtarza, jako twórca obrazu. Jednakże zanim ołtarz został zbudowany, Krzysztof Boguszewski umarł. Datę powstania obrazu należy więc umieścić między 1631 a 1635 rokiem 4). Są to wszystko przypuszczenia, które może potwierdzić dopiero analiza stylistyczna, to znaczy porównanie obrazu Anioła Stróża z paradyskiemi obrazami Boguszewskiego. Obraz jest dużych rozmiarów - 105 X 165 cm. -"- prosto!qtny, u góry półkoIisto zakończony, umieszczony w bogato rzeżbionej ramie. Do niedawna obraz był przykryty sukienką; w roku 1924 odnowił go artysta - malarz Stanisław Smogul'ecki z Poznania "). Płótno, na którem obraz malowano, jest naklejone na drzewie, co przypomina technikę obrazu "św. Marcina". Treść obrazu jest następująca: Anioł prowadzi za rękę dziecko, tłem jest widok na wybrzeże morskie. I tu nasuwa się znów podobieństwo z dziełem BogusLewskiegoj jest niem bogactwo treści i pomysłowość w jej ujęciu. Temat i ujęcie mają niewątpliwie źródło swe w "Tobjaszu z Aniołem", często przedstawianym w włoskiem quattrocento. Najwięcej znane obrazy na ten temat wykoncli Antonio Pallaiuol-o G) i Andrea deI Verocchio 7). Na obydwuch utwo ') Krzysztof Eoguszewski nie był jeszcze księM.em za. cRÓW wPg:o robyt'1l w Para'dyżu. SwlallcLY o tern :ego ""gnatura "nobili-' na ohr.l,zie __"'\I". I:ueina" ora,z jego aut'Oiportret w stroJu dworf'Jkim na ..Nicpakllanem PoC'zęc-iu". Należy więc przYP(lcić, że Bo-guszewi"ki mstał ki(;tlzell1 dopiero po opuszczeniu Ppr0W'ddza d'ziedKo między iLwoma smokami. :jw. R