JOZEF RATAJCZAK "ZDRÓJ" (1917 - 1922) - CZASOPISMO l GRUPA ARTYSTÓW ZDROJ - czasopismo "posw1ęcone sztucę i kulturze umysłowej" ukazywała się w Poznaniu w ,latach 1917 - 1920, po czym - po. rocznej przerwie - wydano. w 1922 r. ostatni -zeszyt. Redaktorem naczelnym i 'odpowiedzialnym był Jerzy Hu1ewicz - teoretyk, dramaturg, malarz li powieściopisarz zamieszkały w Ko.ściankach pod Wrześnią. Dopier-o do wydania ostatnie,go. zeszytu czasopisma w 1922 r. powołane Komitet Redakcyjny w składzie: Wito.ld Hulewicz '(Olwid), Zenon K-osido.wski i Władysław Skotarek, mają,cy wespół z redaktorem lIla.czelnym (Jerzym Hulewiczem) firmo.wać pismo. Nakładcą ,była Spółka Wydawnicza "Ostoja" w Poznaniu, ko.rzystająca z usług drukarni "Pracy". Administracja i redakcja mieściły się przy placu' Wilhelmewskim 17 (dzisiejszy plac Welności). ad s,tycznia do czerwca 1920 r. "ZdróJ" ukazywał się Nakładem Bra,ci Hulew'iczów, zrywając doty,chczasową zale'żneść ed "Ostei", a w końcu począł wychodzić nakładem własnym, czyU Nakładem "Zdreju". Zmieniały się ,także drukarnie, tłoczące "Zdrój". Druka'rnia ,/Praca" została w styczniu 1920 r. ,przejęta przez Zjednoczenie Młodzieży, które zerwało kontrakt 'Z pismem uznanym za antyreli.g1ijne. Trzeba było. udać się o pomo.c do niemie,ckiej oficyny ("Buchdr.ukerei Posener"), gdzie wydrukowano dwa zeszyty (marze.c, kwiecień 1920), a następnie de Poznańskiej Drukarni i Zakładu Nakładoweg,o Towarzystwa Akcyjnego.. Czasopismo drukowane było. w formac'ie quar,to (23,5 cmX,30 cm) na kremewym papierze. Objętość zeszytu ('dwutygodnika) wynosiła przeciętnie 32 stronice. Sześć zeszyltów, obejmujących kwartał, tworzyło. tom z hieżącą 'paginą i spisem treśd, w trwałej, dodawanej przez redak,cję o.kładce. Wewnętrzny układ każdego zeszytu, zwłaszcza począ1kowych, z 1917 r., ustalony został mniej więcej tak: po artykule wstępnym, drukowanym przez całą szerokość kolumny, znajdowały się my:Ś1i i aforyzmy wyjęte z ,przemówień Adama Mickiewicza, Juliusza Słowackiego. lub Cypriana K. No.rwida, 'po 'czym było. miejsce dla 'poezji, prozy, tłumaczeń z języków ebcych o.raz dla rozpraw z zakresu teorii s.ztuki lruJb filozofii. Numer zamykały "mis,celanea", w których publikowano małe recenzje, noty, 'przypisy do. rubryki "U poetów", odpOwiedzi ed redak,cji, :listy, komunIikaty, infmmacje o nowościach wydawniczych itp. Wa1'to podkreśli<:, że spore miejsca w "Zdroju" zajmewały samo.dzielne prace graficzne. W ,pierwszych zeszytach - poza ini,cjałami ozdobnymi i przerywnikami - nie 'był-o ich w ogóle, potem co.raz częściej i,lustrowały tekst, aby w końcu zająć pelne kolumny czasopisma i stanowić jego ICZęŚĆ składową. A umieszczano. w "Zdro.ju" rysunki i 'grafiki artystów europejskich tej miary, jak Van Gogh, Paul Kaee, Renri MaJtisse, Pablo. Pica.sso, i polskich: Leon Chwistek, Tytus Czyżewski, Andrzej li Zbigniew Pro.naszkowie, Stefan Szmaj, Jan Sp),chalski, Artur M. Swinarski, Jan Wroniecki, August Zamoyski i n. Od początku istnienia, "Zdrój" utrzymywał stałe przedstawicielstwa w innych dziel Józef Ratajczak ZDRÓJ ROK 2 KWlEClEN 1918 TOM 111 ZESzYT 1 DWUTVGODNiK POŚWIĘCONV SZTUCE I KULTURZe U.MVSł?OWEJ : t-: :-: ADJUISaEDAKCYI . ADMINUITJłACYII OSTOJA - POZNAj PLAC WII.HB-ł.IIOWSJU 17. il' I Fotokopia strony tytułowej "Zdroju" (Rok 2, tom III, z. l)nicach kraju, co miało zna,cumie zarówno organizacyjne (ohodziło o pozyskiwanie do współpracy wY'bitnych twórców krakowski.ch, warszawskich i lwowskich), jak i 'Polityczne (podkreśIało jedność IPolskiej kultury i zarazem dla Wielkopollski sta. nowić miało zewnętrzny wyraz "nadganiania za.legł'ości", ja.kie szczególnie w tym zakresie wywołać musiała intensywna germa,nizacja). Od 1918 r. przedstawide1em redakcji na Austro-Węgry był Jakub Geszwind, zamieszkały we Lwowie. Po nim (w październiku 1919 r.) przejął przedstawicielstwo Józef Wittlin, zaś obowiązki Lwowskiej administracji pełniła księgarnia "Oświata". Dzięki Józefowi Wittlino.wi z pismem ponnańskim rozpoczął ścisłą współpra.cę jego późniejszy filar i CZo.łowy teoretyk gru,py "Zdrój" - Jan Stur (właściwe nazwisko Hersz Feingold). W Warszawie agendy "Zdroj,u" prowadził od sitycznia do. czerwca 1919 r. Jan Śliwiński, 'Przedstawiciel redakcji na KrÓlestwo Polskie,. po. którym stanowisko to objiił Ja'l"osław Iwaszkiewicz, dzięki któremu w "Zdro.ju" wiele miejsca zaczęli zajmować poeai "Skama.ndra". Od 1920 r. przedstawiCielem wa'rszawskim pisma został Emill Zegadłowicz. Administrację reprezentowała Księgarnia "Ogniwo". W Krakowie przedsta .......::.. ...... :.. ........;...:_.. ..' e. A' , I. ' ,,/ '7/1'1/ / /1( II ;' '.h:' , I ' / /u,' .i ' " F:II 1 ):h , : I I" , , I ",'= , - ".' I " . '4. -I'. fI? . '\ fA, I, ł ',' .' Jl,', w;l Jit I :;(/1 '; \' r. ! ,. _ -=---./ 'k f il" ]IJ;j","!)..j' J Z')f"R('»)winieta tytułowa (rysunek .Jerzego HUlewicza) drukowana w wiełu zeszytach ..Zdroju"wicielem redakcji (od stycznia 1920 r.) był Stefan Essmanowski, poeta znany z łamów "Zdroju" jako Stefan T. Jazgot. Hołdując najlepszym tradyCjom czasopiśmienniczym Wielkopolski, przede wszystkim "Tygodnika Literackiego" (1838 - 1845) Julii i Antoniego Woykowskiich, redakcja "Zdroju" nie ograniczała działalności do wydawania ar.tystycznego /periodyku, lecz starała się rozwijać szereg doniosłych akcji mających na celu kulturalne r07Jbudzenie społecz.eństwa, rozwinięcie ponadpartykularnego patriotyzmu, pOdciągnięcie zacofanej dzielni,cy do poziomu pozostały'Ch części Polski. Tak więc nakładem "Zdroju" ukazywała się "BirbHoteka Zdroju", kitóra przyniosła szereg rozpraw, dramatów, tom6w wierszy, przekładów z literatur obcych. Tutaj wydrukowano m. in. Paula Claudeła Zakładnika i Zwiastowanie (oba dramaty w przekładzie Jarosława Iwa.szkoiewicza), Maxa Broda: Tycho de Brache (w przekładzie Olwida), dramaty Jerzego Hul'ewicza (Kai1l, Wiano, Bolesław Śmiały, Aruna), rozprawy i M€'I"'S7ie Jana StuiI"a (AlJlima nostra, Triumfy), Tadeusza Micińskiego (Kniaź Patiomkin, Nietota, Xiqdz Faml), wiecrsze Emi:la Zegadłowi.cza (Odejście Halfa Moora), Jerzego Wt1Jlina (Hymny),. Zenona Kosidows:kiego (SzalolJlY łowca), Witolda Hulewicza (Płomień w garści, drukowany ,pod pseudonimem Olwid), Jarosława Iwaszkiewicza (Zenobia Palmura), rozprawy Stanisława Przy!byszewskiego. Do ciekawych i r01Jległych przedsięwzięć zalioczyć trzeba organizowanie w Poznaniu oraz w inny'ch miasta,ch poI.skich poranków i wieczorów "Zdroju", na kitórych przedstawia,no nie tylko wiersze, recytowane często przez znanych aktorów, lecz także nowe k'ompozycje muzyczne, obrazy, rzeźby, nie wy.łączając pokazów nowoczesnego tańca. Nieodłączną część ty.ch występów stanowiły preilekcje na temat sztuki współczesnej, będące podstawą publicznych d)'1skusji. Pierwszy wieczór "Zdroju" odbył się w dniu 20 kwietnia 1918 r. w salach wystawowych przy ul. Berlińskiej 10 i połączony został z ekspozycją plastyczną ufOl1mowanej przy ,czasopiśmie grupy poetów i malla'rzy "Bunt". Drugi wieczór' odbył się w dniu 30 sierpnia 1918 r. w sali Stowarzyszenia Artystów przy pl. Wolności (wówczas plac Wilhelmowski). Trzeci (14 XII 1918) zorganiz<>wano w sałi Bblioteki Uniwersyteckiej i wy,pełnił go odczyt Augusta Zamoyskiego pt. "Nowe przejawy w sztuce". Czwarta impreza znalazła goś.oinę w Teatrze Polskim (23 XII 1919 r.). Złożyły się na nią wiersze tak.ich poetów jak: Adam Bederski, Wilam Horzyca, Witold Hulewkz, Jarosław Iwaszkiewi'cz, Zenon Kosidowski, Jani,na Prz)'1bylska, Jerzy S. Rytard, Julian Tuwim, iKaz'imierz Wierzyńsk'i i Józef Wittlin. Piąty wieczór urządzony w dniu 22 marca 1920 r. w Bibliotece Uniwersyteckiej stanowił najpełllliejszą manifestację nowo sformowanej grupy poznańskich ekspresjonistów pod 'wodzą Jana Stura. Podobne wieczory odbyły się w Warszawie, w Klulbie Artystycznym w 'hotelu "Polonia" (18 V 19QO), a także we Lwowie (6 XI w sali Muzeum Przemysłowego i 20 XI 1'920) - poświęcone nowej poezji francuskiej. Osobną kartę w dziejach czasopisma stanowią dwie odrębne grupy antysty.czne, jakle zawiĄzane zostały ,przy "Zdroju": grupa "Bunt" oraz grupa "Zdrój". "Bunt" skupiał poetów i malarzy. Narleźeloi do grupy: Adam Bederski, poeta i teoretYk grupy, a.utor podstawowych manifestów programowy-ch, Jerzy Hulewicz, Małgorzata i Stanisław Kubiccy, Władysław Skotarek, Stefan Szmaj, Jan Jerzy Wroniecki i August Zamoyski. W późniejszym okresie do grupy dołączyoli Artur M. Swinarski i Jan Panieński. Pierwszą manifestacją grupy była "Wystawa Buntu" (1 IV 19,18), związa.na z głośnym skandalem. Kilka prac wycofany.ch zostało z wystawy ze względu na