KRZYSZTOF ROGUSZEWSKI I POZN. SZKOLA .MALARSKA 127fowicza w !T. 1598 28 ). Tutaj znów drobne rozmiary portretu fundatora, drobne figurki aniołków, trzymające koronę naJd Matką Boską, wS'z,ystko to jest w typie średniowiecza. Jeszcze wyraźniej uwydatnia się to na obrazie "Matki Boskiej' Różańcowej" w katedrze Ormiańskiej 29), gdzie N. M. Pannę otacza wieniec medaljonów, wypełnionych 'Scenami z Nowego Testamentu - uj.ęcie, które przypomina rzeźbę Wita Stos7.a w Norymberdze. Malarstwo cechowe i lokalne tego okresu znane jest tylko fra,gmentarycznie. W szakże obfite wzmianki w akta,ch, tyczące się rozmaitych malarzy, świadczą, że artystów musiało być dużo z początkiem 17. stuleciaSO). Nahruntowniej opraC'owane są akta lwowskie z tego czasu, a wiadomości, z nich wydobyte, świadczą o pewnym rozkwicie malarstwa cechowego we Lwowie 31). O artystach z Wilna, z Warszawy i z Poznania, posiadamy wiadomości tylko okazyjne, zebrane głównie w dziele Radawieckiego. Wielki rozkwit 'złotnictwa na przełomie 16. i 17. w. w Wielkopolsce, zdawałby się wskazywać i na .rozwój malars1tw, podobnie jak i fakt, że 'W ostatnich dziesiątkach 16. stulecia malarze poznańscy utworzyli cech sIamodzielny, podczas gd.y do tego czasu tworzyli cech wspólny razem ze złotnikami, hafciarzami' i aptekarzami S2 ). Usamodzielnienie się :nalaxstwa, podobnie jak i fakt, że w ostatnich dziesiątkach 16. Choć malarstwo lokalne w Polsce nie stało z początkizm 8) Spraw. Kom. Hist. Szt'llk: op. oit., fig. 2. '0) Repr. PdOltrowsl.i.i Józef: Lwó,w, Lwów, fig. 74 i PiiO'broiW'8ki Jórz;ef: KaJt&,ira Ormiailska we L"OIW1ie, Lwó'w 1925. 30) SZJczególllie ,dIUŻIJI malarzy z tego oikretS'li przytaoza RastMViecki: 011. oit. 11) Pl1zywHej i1rcyb. 1wolWlsikiego Jana Dymitra Soliko,,'Skiego z dn. 21. 1. 1596 r. O'iJłączył malarzy k2,tohckich od ormiański,ch i ruskich, a iruly pl'Zywilej, z dn. 10. VI[. tego samlJgo roku, 1llStanowił bractIwo' maaly ka.toiiclMch we Lworw:ie (BolSltel Ferdynand: Z dziejów mru1amtwa JJWloWlE'JlUego. Fpmw. Kom. Hist. Sztuki, op. 'cilt" T. V., str 155 i na;st.) Fakta te świadczą o korzystnym roz,woju mal::t,r""twa we Lwowie, "koł"O malarze tego miasta byli tak liczni, iż mogli rozłączyć się na 2 grupy. Rozlkwilt złotnictwa w owym ma3b we LwOlWie potwierdoza to przypu:soozenie. 32) WiSipólny eecn malarzy, złotników, hafciarzy i teka1"Zy po.jalWlia f.ię w PozJ\a:niu w ostatnim dJzielSiątku XV. w. Dopiero w 1574 1. utwor.zyli malarze ceCih FamodJzelny wraz z rzeżbi,U'zil:mi. Bra.CltlWo to za czasów zaprOlWlwdzenia KOiI!lisj D(lbrego Porządku za panoIWania Sta.nisłaIWa AUg'lllsta już nie istniało. (Kat.:ZiI!larczyk KJZlimierz: MallJ,T'Z;e po'Znańscy w XV. w, i ch .cech, Po.z!ll!d.ń 1924, str. 516). Ro,zrz'UJooille wiadomości z aktów i zs.pi KRONIKA MIASTA POZNANIA 17. w. na wysokim poziomie, posiada ono dużo właściwości specjalnie 'Polskich, i dlatego jest ciekawe i godne poznania. Jak bardzO' wpłynął na zatamowanie silniejszego roz:W01'U malarstwa naszego w owym czasie brak odpowiednich warunków, wykazuje chociażby fakt, że ci artyści, którzy w,skutek zbiegu okoliczności wyjechali zagranicę. jak Marcin Team Pola,k 33 ) i Jan Ziarnko S4 ), zdobyli sobie znaczny rozgłos na obczyźnie, Lecz i wlokalnem malarstiWie cechowem można do.patrzeć si'ę pe1wnych w8!t'tości, które świadczą o uzdolnieniu artystycznem Pclaków. II. TRZY MAŁOFIGUROWE OBRAZY CECHOWE Z POCZĄTKU 17. W. W POZNANIU. O p i s i a n a 1 i z a t r e ś c i. Opisując obraz, który znajauje się w katedrze poznańskiej a przedstawia św. Marcina, uwzględnię równoczesme jeszcze dwa obrazy, również w tej świątyni umieszczone. Jeden z nich przedstawia Niepokalane Poczęcie, drugi Niebieskie Jeruzalem. Trzy te zabytki stanowią jedną grupę, którą tra,ktować będę z początku jako całość, i dopiero po zanalizowaniu jej, przejdę do cech poszczególnych obrazów. Nie przesądzając bowiem, czy utwory te są dziełami j'ednego, czy więcej artystów, powstały one w każdym razie w jednym czasie, wśród tych samych warunków i w jednem środowisku -- w Paradyżu 1), - które to czynniki nadały im zgóry pewne cechy wspólne. Trzy te dzieła pozostały w klasztorze opactwa Cystersów w Paradyżu aż do r. 1834. W tym roku bowiem, z powodu zniesienia klasztoru, rząd pruski: darawał je poznańskiej kat'edrze wraz z innemi obrazami 2 ). Bków o rozmaitye,h maanrzach w Wiekopo.ł.i;ce z przełomu 1.6. i H. w. znadanją si<; przcdeWJszylSt]dem w Ra,stawieckim op. cliJt., T. 1., str. 224, T. HI., s1r. 7, 512 i na,st. i str. 520. SS) Bersołm I\I.,tthia,i!. Marcin Teofil Polak, KraJ,ów 1889. 84) Potocl;,i Anton1: Katalog ' na drzewi, jak twierdzi Lesser, tylko na płótnie, przyklejonem do drzewa. Imię Łcntowskiego zaś brzmi Marek, a nie Marcin. Przy opisie miasta, namalowanego na obrazie, Lesser zwraca uwagę, że na bramie miejskiej znajduj:e się dwukrotnie tarcza herbowa z trzema literami z korony królewskiej i dodaje, że jest te. prawdopodobnie herb króla Walezego. Pomyłka bije tu w oczy. Jak bowiem dalszy opis wykaże, obraz powstał dopiero za czasów Zygmunta III. Wazy, a Henryk Walezy nie interesował się nigdy Paradyżem. Również błędnem j'est twierdzenie, że miasto na obrazie przedstawia jedno z miast polskich, może nawet Poznań. Tymczasem miasto owo istniało jedynie w fantazji artysty, co później wykażę. Drobne te usterki były w s'kutkach swych poważniejsze. niżby zdawać si,ę mogło. Wprawdzie Nagler w swym słowniku monogramistów 8) podaje poprawnie inicj :iły K A B, umieszczone przy herbie artysty, a i?ozatem ogranicza się do przytoczenia daty powstania obrazu. Natomiast MycieIski w encyklopedji Thieme-Beckera 9) powtarza za Lessrem przypuszczenie, że miasto wyobraża stolicę Wielkopolski. Dopiero Pajzderski w pracy swej o dziejach sztuki w Poznaniu 1e) prostuje błąd i zwraca uwagę na podobieństwo rycerza w złocistej zbroi do ZygmUiIlta III. Cytuiąc napis, podaje en właściwe imię Łentows'kiego, natomiast błędnie tłumaczy wyrażenie "per inventionem" na "z polecenia" zamiast "według pomysłu". Obraz "św. Marcina", o wielkości 130X200 cm., jest malowany farbami olejnemi na płótnie naklejonem na drzewo - jak już o tem była mowa. Cztery lekkie, równomierne rysy pionowe, idące przez całość obrazu, zaznaczają wyraźnie pięć desek, z których składa się podkład. Kilkanaście lat temu dokonał restauracji zabytku Lewicki z Pelplina 11), o czem 8) N.1gler G. K.: Die Monogrammisten, IiinciI1en 1858----1879, T. IV.,. 9) Thieme-Be.cker: op. cit., T. IV., 1910, str. 220. 10) Pajzder3ki ikodem: op. cit., str. 89/90, fig. 97. 11) Ma.laz Stefan Le;wUc, rodem z Pelplim, ISlbud.()'Wał w Rzymie, sk4d powrócił do kraju 1879 r. W )'alta,ch od 1879----1885 od!1.'\iMał ma1gm'llllta III. szkoły nie'l11iecdej, Florencja Pitti-Po'Ilte Veocrno. 16101'12 r. (repI, MycieIski. op cit., T 1" z 3, tabl. l. Kopera: op. eit., fig. 1'79)kRONT1. ł" '. . 'ł: ł":'\ : .,\\;. , ",' · , fi' -: (";: . " «'t,t')., l }.. . \.'f -;. J ,,-' ,. \ ' , I " Jł I ... I . 1'.\ l .,.::-....> { Ji. 'I : ,:j, I ',:\. '"" :'i./ ,'\ "" ': I"". '.f t' -i' ;' :, .' · :;. ..' '.. '..ł/.. <;J."\ .. '. 1.. . ' l' . k-rr{,I" .."' :ł:JJLJł .r -ł----' · , , .... 't ,-. - . . \ . .4-' "ł.:. I .. ....:ott , . r"'t ł -:. ; >;:1 . ., ",. :;r ... '" . . k. JA Krzysztof Boguszewski, "Św, Marcin" w katedrze poznańskiej Fot. R. S. UIatowski ,,' 1: ; ... . .....\ --. .. ....." '':', - .,;!,. 'l : t' ;a.., ;...,. .... L___ I ,'.". _ -+, .... 1f' \,.. ,...;.; ., t 'o., .",. "'... ,.Jce :;:; ci! =v, - .,' .r. / 'iV :f.ł '''\ -... . .;. ....... . ',. '\.... ... '" ,0, oJ. 1 ,... ... '" , "","I ,ot-' ? ... -4 .,.. - - , :.. .. ł..,; .. ... . . ..".. ,. , - "' r --ł. ' '......: , . :I ......\ ': , "J< . '} ': . . - l;' . ,.......... -. .....;.il. :.. .l' ;t.w '. )Ir" , 1.... .': ,1/ '} ," .... .t : .:. oJ --... ..\ , .. . -. ...1 ., ""t "-. ')tt' .:" '" - "1 .' " . - :-':'i ., . . . ",' -# , .). .\ .' . c ..' ,. . " t " ....".. 'II> .. .S ,., .'-\.' -.. ":' \ " ,. "". -'.. ".4: < !t;i .;"ł: .,r--/ . :' .... . "=" ....-.ł '-. t : -? " ,& -;. ',ł... ) ;',),. .". -.,,,. -' . ...-;.. ... .........1 . ' '" _. ..lir: -:-':'1, ...... ł. ',.. .' '..,;.,Ii ;:;'" Q) a OIJ '" .. "-< '-' < ....., Q) ..>:: UJ .p ci! P N o P< Q) '1j CI) -'" 'f:1 "C) .. ., ::s 'fl:_ :;;j UJ Q) N UJ :;oj OIJ o t:O .... .0' ..... E N -n :>, N .. . :i