KRZYSZTOF BOGUSZEWSKI I POZN. SZKOLA M.ALAHSKA 125 katolicka w pocz,. 17. w. 'spowodowała nawet powrót do tematów sztuki średniowiecznej. Wczesny barok polski objawił się w dziwnie zawikłanych kombinacjach i fantazjach treściowych, nawiązuj'ących do legend kościelnych. Poczęto lubować się w symbolistyce średniowiecznej i ozdabiać ściany kościołów :rozmaitemi malarskiemi rebusami i szeroko rozprowadzonemi morałami. Nierzadko temat wraz z szczegółami podawali uczeni księża, zakonnicy lub fundat orzy 21), który to zwyczaj jest również pozostałością średniowiecza 2). Choć niejedni z pośród C'.rtystów polskich z czasów Zygmunta III. ulegali wpływom malRT.zy obcych, nIe ,'!yzbyli się jednakże zupełnie pewnych pierwiastków z tradycii rodzimej, i tak połączyli tradycję ze zdobyczami nowoczesnemi sztuki zagIlanicznej. Doskon(lłym przykładem, jak pewne momenty stylu zagranicznego kombinują się z ujęciem treściowem zupełnie średniowiecznem, jest twórczość O. Franciszka Lekszyckiego. Artysta bn kształcił się na rycinach -- hard2)o wówc'zas w Polsce rozpowszechnionych - mistrzów flamandzkich, niemieckich i włoskich. Mimo postępowych cech kompozycji, treść i tematy obrazów Lekszyckiego, pełne religijnego symbolizmu, trzymaj'ą się dróg ustalonych 23 ). Artystów, u których wpływy zagranic'zne łączą się z" cechami, trady,cją prze.kazanemi, mieliśmy cały szereg w Polsce, aczkolwiek dziś mało jeszcze są znani. Grupują się oni przeważnie w Krakowie około mistrzów zagranicznych. Za przykład tego typu malarza może posłużyć malarz cechowy z Kra 21) LUf!2'oLkiew,icz .Władysław: :\lalarst.wo religijne w Połsce. EnyMo