JERZY TOPOLSKI, LECH TRZECIAKOWSKI UDZIAŁ WIELKOPOLSKI W TWORZENIU OGÓLNONARODOWEJ KULTURY WIELKOPOLSKA nie ma - powiedzmy to wyraz nIe na wstępie - właściwego swej rzeczywistej randze dziejowej miejsca w świadomości historycznej narodu. Wystarczy wziąć do ręki różnego rodzaju syntetyczne opracowania dziejów Polski, by stwierdzić, w jak niewielkim stopniu odbijają się w nich sprawy wielkopolskie; jeśli zaś materiały dotyczące Wielkopolski znajdziemy, będą to głównie przykłady polskiej syntezy dziejowej. Obchody Tysiąclecia Państwa Polskiego dały (poważną szansę trwalszego niż dotąd wejścia do powszechnej świadomości historycznej niektórych doniosłych faktów z dziejów Wielkopolski. Przede wszystkim miaimy na imyśli fakty, że to właśnie Wielkopolska dźwigała przed tysiącem lat główny ciężar budowy państwa. W odniesieniu do dziejów gospodarczych warto wskazać, że Wielkopolska była naj silniej zurbanizowanym w kraju regionem i już w średniowieczu coraz wyraźniej dystansowała inne. W czasach nowożytnych jako jedyny w naszym kraju region wykazywała, mimo załamań związanych z licznymi wojnami, stały wzrost gospodarczy. Osobliwością tego wzrostu było silne tętno życia miejskiego i produkcji przemysłowej, głównie sukienniczej. Wielkopolska była w XVIII w. jedynym w kraju terenem prekapita1istycznej industrializacji. Miała więc ona szansę pociągnięcia za sobą innych regionów, jednakże zabory, a konkretnie Prusy, przekreśliły ją, a także szanse całego kraju na wcześniejszy rozwój kapitalizmu. Obrona granicy zachodniej i walka z germanizacją była przez cały ciąg naszej historii bardzo ściśle związana z Wielkopolską. Rola tego znanego i badanego faktu nie była dotąd w dostateczny sposób uwydatniona w całokształcie dziejów. Wielokrotnie na przykład wskazywano na liczne przykłady ofiarnej walki Wielkopolan o niepodległość. Czyż jednak w świadomości ogólnonarodowej powstanie wielkopolskie w okresie insurekcji kościuszkowskiej jest choćby w części tak utrwalone w świadomości, jak wiele innych epizodów walk? Czy da się porównać miejsce, jakie w świadomości narodowej zdobyli na przykład chłopi racławiccy z Bartoszem Głowackim, a z drugiej strony kosynierzy wielkopolscy, którzy pod wodzą Dąbrowskiego uwolnili Bydgoszcz? Albo czyż Powstanie Wielkopolskie 1918-1919 r. o olbrzymiej JerzY Topo/ski, Lech Trzeciakowskidla naszych dziejów roli cieszy się choć w drobnej części takim odbiciem w naszych narodowych wyobrażeniach historycznych jak, powiedzmy, Powstanie Styczniowe? Nie chodzi, rzecz jasna, o umniejszenie chwały jednym, a dodanie drugim, lecz o uprzytomnienie sobie roli Wielkopolski w dziejach narodu. A kultura? W tej dziedzinie chyba szczególnie wiele trzeba zrobić, by wkład Wielkopolski do ogólnonarodowego dorobku został dostatecznie uświadomiony przez cały naród. Tradycje ideowe i kulturalne Wielkopolski świadczą o tym, że region nasz nie tylko w zakresie gospodarki osiągnął godne podkreślenia wyniki. To tutaj kultura Odrodzenia i ożywcza Reformacja najgłębiej przeniknęły do szerokich warstw społeczeństwa. Z Wielkopolską wiążą się nazwiska Janka z Czarnkowa, Jana Ostroroga, Stanisława Staszica, Śniadeckich i wielu innych. Jednakże w większej czy mniejszej liczbie nazwisk nie tkwiła, jak zobaczymy, istota zagadnienia, lecz w szerokości zasięgu postępowych idei oraz trzeźwości politycznego myślenia. Mówiąc o wkładzie kultury regionu do kultury ogólnonarodowej, czyli o wskazywaniu na to, co z jego dorobku kulturalnego weszło do świadości narodu, maimy na myśli następujące elementy: 1. Określone wartościowania (właściwe dla społeczeństwa regionu), Iktóre w jakiś sposób wpływały na wartościowania ogólne; 2. Określone zdobycze w postaci dzieł naukowych, literackich, muzycznych itd. oraz odpowiednie wzory organizacyjne; 3. Określonych ludzi - twórców kultury, ukształtowanych na terenie regionu lub pochodzących z regionu. W Wielkopolsce wartościowania były na ogół bardziej racjonalne niż w innych regionach Polski, przyniosły w ostatecznym rachunku gesty mniej efektywne, lecz wyrabiały realizm, wprowadzający do ogólnonarodowej kultury elementy trzeźwego liczenia się z rzeczywistością. Przyczyn tej odmienności wielkopolskiej szukać należy nie, jak to nieraz słyszymy, w przejęciu niektórych cech pruskiego zaborcy, lecz w osobliwościach struktury gospodarezo-s1połecznej Wielkopolski, ukształtowanej na długo przed zaborem. Wielkopolska posiadała przed rozbiorami największy w kraju odsetek ludności miejskiej (mp. w 1662 r. 28 %, podczas gdy w innych regionach ludność miejska stanowiła od 12-16%), zaś w strukturze klasy szlacheckiej dominowała szlachta średnia. Stały wzrost gospodarczy i stosunkowo silna urbanizacja wpływały na wykształcenie się /pewnych specyficznych dla Wielkopolski cech wartościowania, których nie można pominąć iprzy ocenie historycznego wkładu naszego regionu do kultury ogólnonarodowej. II Średniowiecze było okresem wielkiego wzlotu w dziejach społeczeństw europejskich. Zaczynało z chaosem i prymitywem bytowania ludzkiego, a schodziło z areny dziejowej zostawiając Europę dojrzałą, zdolną do rozwijania idei Odrodzenia oraz przygotowaną do przewrotu kopernikowskiegow nauce. Przed Polską, .a z nią i przed całą Słowiańszczyzną jako terenem o mniej bogatym w porównaniu z zachodnią Europą dziedzictwem historycznym stały szczególnie duże zadania. W parze ze zbudowaniem i obroną państwa oraz ukształtowaniem się narodu musiało postępować tworzenie kultury ogólnonarodowej zdolnej nie tylko do wchłaniania zdobyczy powstałych gdzie indziej, lecz w równym z innymi stopniu wzbogacającej ogólny dorobek kulturalny. W procesie tym Wielkopolska utrzymywała pozycję zawsze wybitną, a w początkowych okresach budownictwa państwowego - wyraźnie dominuJącą. Spośród elementów, które średniowieczna Wielkopolska wniosła do kultury ogólnonarodowej, przypomnijmy najważniejsze. Oto z Wielkopolską, a przede wszystkim z jej głównymi ośrodkami Gnieznem i Poznaniem wiążą się początki piśmiennictwa w Polsce. Tu zapoczątkowane zostały naj starsze roczniki, które możemy nazwać kroniką narodową, bowiem notowały najważniejsze (w ówczesnych pojęciach) fakty z życia państwa i narodu. Były to nie tylko początki polskiej historiografii, lecz zarazem polskiej (choć pisanej ośrodek naukowy odgrywał pierwszorzędną rolę w rozwoju kultury naukowej. Wielkopolska, poza wyjątkami, nie zdobyła trwalszej pozycji w życiu artystycznym. Wydaje się także, że mimo podejmowanych inicjatyw upowszechnienia nauki i kultury, objęto nimi przede wszystkim inteligencję i pewne warstwy (mieszczaństwa pozostawiając na uboczu szersze rzesze społeczeństwa. W ponurych latach okupacji hitlerowskiej poznańskie środowisko twórcze poniosło niepowetowane straty. Wielu przedstawicieli środowiska twórczego brało udział w walce z okupantem: czy to z bronią w ręku, czy to w pracy na polu kulturalnym. Największym osiągnięciem było powołanie przez naukowców poznańskich w Warszawie Uniwersytetu Ziem Zachodnich, który swą działalnością objął całą Generalną Gubernię. Pierwszym rektorem tej uczelni został Ludwik Jaxa-Bykowski. Zajęcia prowadziło wielu znanych naukowców, jak: Zdzisław Grot, Witold Kapuściński, Władysław Kowalenko, Roman Pollak, Zygmunt Wojciechowski, Adam Wrzosek, Stefan Zaleski. Mimo grożących niebezpieczeństw na uczelni studiowało łącznie 2181 słuchaczy, przeprodzono także kilka doktoratów i habilitacji. Uniwersytet Ziem Zachodnich spełnił dwojaką rolę: z jednej strony przeciwdziałał polityce eksterminacyjnej okupanta, z drugiej przygotowywał wysoko kwalifikowane kadry do pracy w niepodległej Polsce. Duże znaczenie dla kultury polskiej miało prowadzone masowo w Wielkopolsce tajne nauczanie oraz konspiracyjne przedstawienia teatralne i koncerty muzyki polskiej. VIII Odzyskanie niepodległości przez Polskę, mimo ogromnych strat, w tym także w dziedzinie kultury, otworzyło przed nią niespotykane do tej pory perspektywy rozwoju. Wpłynął na to przede wszystkim mecenat państwa, które w warunkach budownictwa socjalistycznego było żywotnie zainteresowane w podnoszeniu poziomu intelektualnego całego społeczeństwa. Duże znaczenie miały także środki techniczne, jakie z biegiem lat stanęły do dyspoZYC J 1. Ramy tego opracowania nie pozwalają na omówienie choćby w najogólniejszych zarysach tych zjawisk. Okres ten zasługuje na oddzielne potraktowainie. Chcielibyśmy jednak zwrócić uwagę na dwa charakterystyczne momenty. Są nimi: dynamiczny rozwój poznańskiego ośroidka naukowego, który skupia osiem wyższych uczelni i kilkadziesiąt instytutów naukowych, a w dziedzinie kultury szczególna rola Poznania jako ośrodka kultury muzyczneJ. Dotychczasowe wywody pozwalają jednak na wyciągnięcie pewnych wniosków końcowych. Pierwszym spośród wielu, jakie można by wysunąć, jest bez wątpienia stwierdzenie o wybitnym współudziale Wielkopolski w tworzeniu kultury ogólnonarodowej. Wprawdzie każdy region naszego kraju w takim czy innym stopniu współuczestniczył we wznoszeniu budowli naszej kultury i wnosił odpowiednie wartości, jednak Wielkopolska - patrząc na jej dzieje i dzieje całego narodu z perspektywy historycznej - kultywowała wartości w niektórych okresach szczególnie cenne. Ona to preferowała konieczność oparcia granicy naszego państwa na Odrze i Nysie, wnosiła elementy rozwijające anachroniczną szlachecką mentalność i nasycała nasze narodowe wyobrażenia pierwiastkami racjonalizmu, rzetelnej pracy i zrozumienia dla oświaty i nauki. Jednocześnie zaś, a uwidoczniło się to szczególnie wyraźnie w czasie zaborów, budowała wzory patriotycznego postępowania, mającego na uwadze zarówno działalność polityczną, kulturalną jak i. gospodarczą. Elementy mieszczańskie w kulturze wielkopolskiej, silniejsze aniżeli w innych częściach kraju i nadające kulturze wielkopolskiej swoiste piętno w warunkach zdeformowanego przez zaborcę rozwoju gospodarczego, zaczęły dawać niekorzystną dla wszelkich śmielszych poczynań kulturalnych mieszankę powiązanej z Kościołem mentalności droibnomieszczańskiej. Stąd pewne trudności w rozwoju niektórych dziedzin kultury w okresie porozbiorowym. Wielkie szanse dla rozwoju kultury naszego regionu we współtworzeniu kultury ogólnonarodowej przyniósł okres Polski Ludowej. Chodzi o to, by szansę tę sobie jak najbardziej uświadomić i w pełni wykorzystać. Dotychczasowe osiągnięcia są widomym świadectwem nowego w dziejach kultury wielkopolskiej okresu. Bibliografia C h m a r z y ń s k i G., S z u l c T., Muzyka w latach 1870-1918, w: Dziesięć wieków Poznania, t. II, Poznań-Warszawa 1956. 2 Kronika Miasta Poznania 2 Jerzy Topo/ski, Lech Trzeciakowski C h i n a r z y ń s k i G., S z u l c TJ, Mu ka w latach 1918-1939, w: Dziesiąc wieków Poznania, t. II, Poznań-Warszawa 1956. Dzieje Gniezna. Praca zbiorowa pod red. J. Topolskiego. Warszawa 1965. G r o t Z. , Dzieje sceny polskiej w Poznaniu. P o z n a ń 1950. G r o t Z., Teatr do 1918 2., w: Dziesięć wieków Poznania, t. II. G r o t Z., Zycie umysłowe w latach 3737-1870, w: Dziesięć wieków G r o t Z. , Zycie umysłowe w latach 1870-1918, w: Dziesiąc wieków H e b a n o w s k i S., Teatr w Polsce Ludowej, w: Dziesiąc wieków Jak ó b c z y k W., Studia nad dziejami Wielkopolski w XIX w., t. Poznań 1959. J a n k o w i a k J., Postępotue tradycje medycyny w Poznaniu. "Przegląd Zachodni". R. 1953, nr 9-10. K a m i ń s k i W., Mu ka w latach 1793-1870, w: Dziesiąc wieków Poznania, t. II. Kar c z e w s k a - M ark i e w i c z Z., Zycie naukowe i literatura w latach 1918-1939, w: Dziesiąc wieków Poznania, t. I I. Kar w o w s k i S., Historia Wielkiego Ksiąstwa Poznańskiego, t. I, Poznań 1918; t. II Poznań 1919; t. III, Poznań 1931. K i s i e l e w s kiJ., Światła 1880-1930. Poznań 1930. K l a n o w s k i T., Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 19ł5-1964. Poznań 1935. Kosldowski Z., Z okresu złotego kultury Poznania. "Tygodnik Literacki" (1838-1845). Poznań 1938. K o wal e n k o W., Tajny Uniwersytet Ziem Zachodnich w latach . 1940-19ii. Poznań 1946. K r z y ż a n i a k o waJ., Wczesnofeudalna kultura umysłowa artystyczna Wielkopolski. Poznań 1956. K r z y ż a n i a k o waJ., Wielkopolanie na Uniwersytecie Krakowskim w pierwszej polowie XV wieku, w: "Księga Pamiątkowa UAM dla uczczenia 600-lecia założenia Uniwersytetu Jagiellońskiego". Poznań 1965. K i i r b i s ó w n a B., Dziejopisarstwo Wielkopolskie XIII XIV wieku. Warszawa 1959. L e h m a n n J. , Rozwój kultury umysłowej Poznania w Polsce Ludowej, w: Dziesiąc wieków Poznania, t. Poznania, t. Poznania, t. I, Poznań II. II. II. 1951;t. II,mroku,w:latpracy Towar stwa telni Ludowych Poznania, t. I I. Ogólne założenia polityki kulturalnej m. Poznania za S z c z o t k a S. , Wielkopolanie w polskim Odrodzeniu: S i t k o w s k i Z., Mu ka w Polsce Ludowej, w: S kor u p s k a Z. , Zycie umysłowe literackie t. I I I. S u c h o c k i M., Początki Odrodzenia w Poznaniu. S z a c K a B. , Teoria i utopia Stanisława Staszica. T r z e c i a k o w s kiL., Walka o polskość miast Poznań 1964. W i e l g o s z Z., Spoieezeństtoo ga Pamiątkowa UAM dla Poznań 1965. Woj ciechowska M., Z Wybitni Wielkopolanie XIX wieku. Wybór tekstów do dziejów kultury nań 1962. Z e g a l s kiJ., Teatr w latach 1918-1939, w: Dziesiąclata 1962-1980. Poznań 1962. "Przegląd Zachodni". R. 1953, Dziesiąc wieków Poznania, t. I I . do 1793 roku, w: Dziesiąc wiekównr 11-12. Poznania, "Przegląd Zachodni". R. Warszawa 1965. Poznańskiego na przełomie 1953, nr 11-12. XIX XXwiekukulturamieście wielkopolskim 600-lecia założeniadoby Odrodzenia, Uniwersytetu w: KsięJagiellońskiego. uczczeniadziejów książki w Poznaniu w Praca zbiorowa pod red. Wielkopolski. Wyd. zbiorowe XVI wieku. Poznań 1927. W. Jakóbczyka, Poznań pod red. R. Pollaka. 1959. Pozwieków Poznania,t. II.