III MIĘDZYNARODOWY KONKURS KOMPOZYTORSKI 1m. HENRYKA WIENIAWSKIEGO W POZNANIU (21 - 30 III 1966 r.) I I I MIĘDZYNARODOWY Konkurs Kompozytorski im. Henryka Wieniawskiego odbywał się w Poznaniu w gmachu Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w dniach od 21-30 marca 1966 r. Jury Konkursu stanowili: Piotr Perkowski (Polska) - przewodniczący, Aleksander Arutjunian (Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich), Ferenc Farkas (Węgry), Serge Nigg (Francja) i Stefan Poradowski (Polska). Na Konkurs wpłynęły 44 prace nadesłane przez kompozytorów 23 państw. 1. Austria 1 13, Niemiecka Republika Fe2. Belgia 1 deralna 3. Bułgaria 1 14. Polska 4. Czechosłowacja 6 15. Rumunia 5. Finlandia 1 ie. Stany Zjednoczone Ameryki 6. Francja 1 Północnej 7. Grecja 1 17. Syria 8. Holandia 1 18. Szwajcaria 9. Izrael 2 19. Turcja 10. Japonia 1 20. Węgry 11. Kanada 2 21. Wielka Brytania 12. Niemiecka Republika De- 22. Włochy mokratyczna 5 23. Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich 1 Muzyczna inauguracja Konkursu odbyła się 20 marca o godz. 19.30 w auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Orkiestra Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Witolda Krzemieńskiego wykonała Pasję wg Św. Mateusza J. S. Bacha. Partie solowe wokalne wykonali: Edmund Kossowski (bas), Władysław Malczewski (bas), Bogdan Paprocki (tenor), Krystyna Szczepańska (alt) i Stefania Woytowicz (sopran). Partie chóralne wykonały chóry: Chór Chłopięcy Państwowej Filharmonii przygotowany przez Genowefę Pacyńską, Chór Kantatowo-Oratoryjny Poznańskiego Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego przygotowany przez Zdzisława Szostaka i Chór Mieszany Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Fr. Chopina Komisyjne otwarcie przesyłek z utworami nadesłanymi na III Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Henryka Wieniawskiego w Sekretariacie Międzynarodowych Konkursów przy Starym Bynku 46/47 w dniu 19 III 1966. Siedzą od lewe]: przewodnicząca Sekretariatu - Władysława Klawiter , radca prawny Poznańskiego Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego - Halina Frydel-Krawczykowa, notariusz Państwowego Biura Notarialnego - Wanda Ossowska-Łoboda, kierownik Biura Prasowego III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego - red. Tadeusz Switałaprzygotowany przez Stanisława Kulczyńskiego. W sumie ok. 250 śpiewaków. Na koncercie obok przedstawicieli władz i poznańskiego świata kulturalnego obecni byli jurorzy: Aleksander Arutjunian, Piotr Perkowski i Ferenc Farkas . 21 marca o godz. 10.00 w Białej Sali Prezydium Rady Narodowej m. Poznania w obecności przedstawicieli: Wydziału Kultury Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej - Ireny Schubertowej , sekretarza Komitetu Wojewódzkiego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej - Edwarda Zimmera, dyrektora Zespołu do Spraw Muzyki w Ministerstwie Kultury i Sztuki - Wiktora Weinbauma, przedstawiciela Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich - Floriana Dąbrowskiego, prezesa Zarządu Głównego Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków - Roberta Satanowskiego, rektora Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej - Edmunda Maćkowiaka i jurorów, przewodnicząca Sekretariatu Międzynarodowych Konkursów, zastępca przewodniczącego Prezydium Rady Narodowej miasta Poznania Władysława Klawiter dokonała uroczystego otwarcia III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego. III Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski III: ->e o ----'_"-----»A_r 1lI Przewodnicząca Sekretariatu Międzynarodowych Konkursów im. Henryka Wieniawskiego otwiera 21 III 1%6 w Białej Sali Prezydium Bady Narodowe] m. Poznania III Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Henryka Wieniawskiego. Siedzą od lewej: juror Ferenc Far kas, sekretarz Komitetu Wojewódzkiego Polskiej Zjednoczonej Partii Bobotniczej Edward Zimmer , przedstawicielka Wydziału Kultury Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej Irena Sehubeftowa, przewodniczący Jury proi. Piotr Perkowski i dyrektor Zespołu do Spraw Muzyki w Ministerstwie Kultury i Sztuki Wiktor Weinbaum "III Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski, noszący imię wielkiego skrzypka i kompozytora polskiego, Henryka Wieniawskiego - powiedziała na wstępie Władysława Klawiter - odbywa się po raz drugi w Poznaniu, mieście z ponad tysiącletnią chlubną przeszłością i bogatymi tradycjami muzycznymi. Tu istniały już w XVII wieku kapele, chóry i szkoły muzyczne, tu koncertowali najwybitniejsi artyści europejscy, tu narodził się sto lat temu masowy ruch śpiewaczy, który odegrał tak ważną rolę w walce z naporem germanizacji, tu wreszcie powstały i rozwijają się światowej sławy chóry chłopięce, wychowuje się kadry muzyków, dyrygentów i kompozytorów, wprowadza na estradę arcydzieła muzyki symfonicznej i operowej. W mieście z takimi tradycjami każda impreza muzyczna przyjmowana jest przez mieszkańców z otwartym sercem. "III Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski, jaki dziś rozpoczynamy, jest wstępem do następnych Konkursów Międzynarodowych: III Konkursu Lutniczego i V Konkursu Skrzypcowego, które odbędą się w Poznaniu pod koniec 1967 r. Jest to impreza konkursowa skupiająca w jednym mieście i pod jednym patronatem trzy ważne dziedziny sztuki: lutnictwo, twórczość kompozytorską i wirtuozerię, co jest bez precedensu w dotychczasowym rozwoju ruchu muzycznego na świecie. Do jej uświetnienia przyczynili się kompozytorzy, artyści-lutnicy i skrzypkowie wielu krajów, których nie sposób tu wymienić. Wielkie były także zasługi kompozytora poznańskiego, pierwszego prezesa Poznańskiego Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego, przewodniczącego Jury poprzedniego Konkursu Kompozytorskiego - prof. Tadeusza Szeligowskiego, którego nieubłagana śmierć wyrwała z szeregów ruchu muzycznego. Kultura polska poniosła jeszcze jedną niepowetowaną stratę, kiedy na początku 1965 r. zmarł laureat II Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego - Michał Spisak. Pamięć ich na zawsze zachowamy w sercach. "III Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. H. Wieniawskiego - zakończyła przemówienie Władysława Klawiter - odbywa się w ramach uroczystości ostatniego roku obchodów Tysiąclecia Państwa Polskiego, kiedy cały naród polski zajęty pracą dla siebie bilansuje jednocześnie tysiąc lat swoich dziejów, wnosi do skarbca kultury ogólnoludzkiej nieprzemijające wartości. Takim wkładem będzie również plon tego Konkursu. "III Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski im. Henryka Wieniawskiego uważam za otwarty. Życzę jednocześnie w imieniu Prezydium Rady Narodowej i Sekretariatu Konkursów - całemu Sądowi Konkursowemu owocnej pracy". Z kolei przemówienie wygłosił przewodniczący Sądu Konkursowego prof. Piotr Perkowski. "Cieszę się bardzo - powiedział m. in. Piotr Perkowski - że przypadł mi w udziale zaszczyt przewodniczenia Sądowi Konkursowemu III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego - jednej z tych znakomitych imprez o światowym znaczeniu. Cieszę się tym bardziej, że Konkurs ten odbywa się w Poznaniu, mieście, w którym kładziono fundamenty państwa polskiego, w którym kultura muzyczna zawsze bujnie się rozwijała, najbardziej zaś w ostatnim powojennym dwudziestoleciu. "Poznań słynie nie tylko jako jeden z najpotężniejszych ośrodków muzycznych w Polsce. Poznań słynie również z doskonałej organizacji Międzynarodowych Konkursów im. Henryka Wieniawskiego. Konkursy te cieszą się opieką Rady Narodowej miasta Poznania o czym miałem okazję przekonać się słuchając przemówienia pani przewodniczącej . Jest to rękojmią, że również III Konkurs Kompozytorski przebiegać będzie zgodnie z programem. "Dziękując pani przewodniczącej za miłe wyrazy powitania, mogę państwa zapewnić w imieniu moich szanownych kolegów i w imieniu własnym, że przystępujemy do pracy ufni, iż nie zawiedziemy okazanego nam zaufania. Przyjdzie to nam o tyle łatwiej, że panuje w tym mieście, w tysiącletnim Poznaniu sprzyjająca pracy atmosfera" . Jako następny przemówienie wygłosił dyr. Wiktor Weinbaum, który wyraził przekonanie, że Konkurs przyniesie bogaty plon, a nagrodzone kompozycje wykonane obowiązkowo w III etapie V Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego młodzi skrzypkowie rozsławią po świecie. Wiktor Weinbaum złożył na ręce przewodniczącego Sądu Konkursowego serdeczne życzenia pomyślnej pracy. Głos zabrali także: członek Jury - Aleksander Arutjunian i Florian Dąbrowski. Tego samego dnia o godz. 12.00 w sali Senatu Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej odbyło się inauguracyjne posiedzenie Sądu Konkursowego z udziałem: Ireny Schubertowej - przedstawicielki Wydziału Kultury Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej P artii Robotniczej, Władysławy Klawiter, Wiktora W einbauma - dyrektora Zespołu do Spraw Muzyki Ministerstwa Kultury i Sztuki, Edmunda Maćkowiaka - rektora Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej, Floriana III MiędzYnarodowy Konkurs KompozYtorski AW'A' .. .. JEHHBI .LI. - . W ,. , , ." IltPI . . 1\ _ a 171 «? W1 p -mi '. . . . . . . . . . . . . . .. . ." . . . .. lUlU v- Z': Siedziba III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Henryka Wieniawskiego mieściła się w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej Dąbrowskiego - prezesa poznańskiego koła Związku Kompozytorów Polskich oraz Władysława Hubickiego · - dyrektora Biura Sekretariatu Międzynarodowych Konkursów. Przewodnicząca Sekretariatu Międzynarodowych Konkursów przekazując przewodnictwo Jury w ręce prof. Piotra Perkowskiego życzyła jednocześnie w imieniu Prezydium Rady Narodowej i Sekretariatu Konkursów całemu Sądowi Konkursowemu owocnej pracy. N a inauguracyjnym posiedzeniu omówiono plan pracy i imprez towarzyszących, przedyskutowano Regulamin pracy Sądu Konkursowego wnosząc szereg istotnych poprawek, ustalono brzmienie tabeli punktacyjnej prac konkursowych w II etapie. Ustalono, że do II etapu przejdą wszystkie prace, które otrzymają ocenę powyżej 18 punktów. Pierwszy etap konkursu trwał od 21 do 26 marca 1 r. 24 marca o godz. 10.00 w sali Senatu (Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej odbyło się pod przewodnictwem Piotra Perkowskiego drugie plenarne posiedzenie z udziałem wszystkich członków Jury. Na wstępie przewodniczący prof. Piotr Perkowski powitał serdecznie przybyłego w nocy z 23 na 24 III prof. Serge Nigga i życzył mu przyjemnej pracy w Sądzie Konkursowym. Po dyskusji przystąpiono do wstępnego podsumowania pierwszego etapu Konkursu, z tym jednak zastrzeżeniem, że ostateczna ocena nastąpi na posiedzeniu plenarnym w piątek 25 marca, po wysłuchaniu sądu prof. Serge Nigga. 2:5 marca o godz. 10.00 w sali Senatu Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej rozpoczęło się trzecie posiedzenie plenarne Sądu Konkursowego pod przewodnictwem Piotra Perkowskiego, na którym zakwalifikowano ostatecznie do II etapu Konkursu osiem prac konkursowych oznaczonych numerami: 4, 16, 26, 37, 38, 39, 42, 43. Drugi etap Konkursu trwał od 26 do 29 marca. 29 marca w godzinach przedpołudniowych jurorzy po raz ostatni zasiedli w swoich pokojach do pracy nad utworami konkursowymi. O godz. 17.00 1 w sali Senatu odbyło się ostatnie posiedzenie Sądu Konkursowego, któremu przewodniczył prof. Piotr Perkowski. W toku posiedzenia każdy z jurorów przedłożył swój arkusz punktacyjny. Po zsumowaniu punktów i podzieleniu przez liczbę jurorów okazało się, że największą ilość punktów zdobyła praca nr 38, oznaczona godłem " U n sa u t dans la vide". N a drugim miejscu znalazła się praca nr 26, oznaczona godłem "Struna". Wyróżniono również pracę nr 4, oznaczoną godłem "Osciłlazione". Ustalono, że zgodnie z regulaminem Konkursu laureat I nagrody otrzyma 12 000 zł, a II nagrody - 8 000 zł. 30 marca o godz. 17.15 w Białej Sali Prezydium Rady Narodowej m. Poznania w obecności przewodniczącego Prezydium Rady Narodowej m. Poznania Jerzego Kusiaka odbyła się uroczystość zakończenia III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego. Gości powitała przewodnicząca Sekretariatu Międzynarodowych Kon Jurorzy III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Henryka Wieniawskiego przy pracy. Stoją od lewej: Aleksander Arutjunian, Piotr Perkowski, Serge Nigg, Ferenc Farkas i Stefan Poradowski III MiędzYnarodowy Konkurs KompozYtorski kursów - Władysława Klawiter. Udzieliła ona głosu przewodniczącemu Sądu Konkursowego prof. Piotrowi Perkowskiemu, który odczytał następujący komunikat: "Jury III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. H. Wieniawskiego w składzie: przewodniczący Piotr Perkowski, członkowie: Aleksander Arutjunian, Ferenc Farkas, Serge Nigg i Stefan Poradowski na posiedzeniu plenarnym w dniu 29 marca 1966 r. po wnikliwej analizie prac nadesłanych na Konkurs przez kompozy torów z 23 państw postanowiło przyznać: "I Nagrodę w wysokości 12 000 zł pracy nr 38, oznaczonej godłem «Un saut dans la vide». Jest to 12-minutowy utwór na skrzypce i cztery instrumenty: flet, rożek angielski, kontrabas i fortepian. "II Nagrodę w wysokości 8 000 zł pracy nr 26, oznaczonej godłem «Struna». Jest to utwór na skrzypce z towarzyszeniem orkiestry kameralnej. "Z uwagi na wysokie walory artystyczne, Jury postanowiło przyznać wyróżnienie honorowe pracy nr 4, oznaczonej godłem «Oscillazione». Jest to utwór na skrzypce z towarzyszeniem orkiestry kameralnej lub dwóch fortepianów". Z kolei notariusz Wanda Ossowska-Łoboda dokonała publicznego otwarcia paczki_ zawierającej koperty z godłami, przechowywanej w zabytkowej kasecie należącej do słynnego skrzypka polskiego Nikodema Biernackiego. Podała ona przewodniczącemu Jury kopertę nr 38. Po jej otwarciu okazało się, że I Nagrodę zdobył kompozytor turecki Ilhan Usmanbas. Po otwarciu koperty nr 26 okazało się że zdobywcą II Nagrody jest kompozytor radziecki Igor Kowacz. Koperta oznaczona nr 4 zawierała personalia kompozytora czeskiego Jana Kapra. Ogłoszeniu nazwisk zwycięzców towarzyszyły rzęsiste oklaski licznie zgromadzonych przedstawicieli świata kulturalnego, prasy, radia i telewizji. Wygłaszając przemówienie końcowe prof. Piotr Perkowski powiedział m. in. "Nie mogę sobie odmówić przyjemności wyrażenia niezwykle, pochlebnej opinii o przebiegu tego Konkursu, sposobie jego organizacji, atmosferze jaka towarzyszyła pracom Sądu Konkursowego przez całe dziesięć dni, o dużej ilości imprez towarzyszących, które ukazały nam muzyczny Poznań z najlepszej strony. "W imieniu moich szanownych kolegów: prof. Ferenca Farkasa, prof. Serge Nigga, prof. Stefana Poradowskiego i Aleksandra Arutjuniana składam wyrazy serdecznego podziękowania Prezydium Rady Narodowej miasta Poznania na ręce pani przewodniczącej Władysławy Klawiter za opiekę i szczególne zainteresowanie przebiegiem III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego, 3 mieszkańcom Poznania dziękuję za serdeczne przyjęcie i gościnność. Pamięć o tylu dowodach sympatii zachowamy na zawsze w sercach." Jako ostatnia przemawiała przewodnicząca Sekretariatu Międzynarodowych Konkursów Muzycznych Władysława Klawiter. Powiedziała ona m. in.: "Za wcześnie jeszcze, aby sumiennie ocenić plon i znaczenie Konkursu dla dalszego rozwoju wiolinistyki światowej. Mogę się jedynie pokusić o krótkie podsumowanie dorobku tego Konkursu i pewne porównania z konkursami poprzednimi. "III Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski trwał dziesięć dni, w czasie których Sąd Konkursowy ocenił 44 kompozycje nadesłane z 23 państw świata. Jest to największy dotąd geograficzny zasięg Konkursu. Po raz pierwszy np. nadesłano kompozycję z dalekiej Japonii. Ilość nadesłanych kompozycji była także większa aniżeli w poprzednim Konkursie. Największym jednak sukcesem Konkursu jest poziom nadesłanych prac." Władysława Klawiter podziękowała jurorom za udział w pracach Sądu Konkursowego, a pracownikom Sekretariatu i komisjom - za' ofiarną pracę. ***** Przewodniczący Sądu Konkursowego III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Henryka Wieniawskiego prof. Piotr Perkowski ogłasza 30 marca 1%6 r. w Białej Sali Prezydium Rady Narodowej m. Poznania wyniki Konkursu. Siedzą od lewej: przewodnicząca Sekretariatu Międzynarodowych Konkursów Muzycznych - Władysława Klawiter, przedstawicielka Wydziału Kultury Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej - Irena Schubertowa, przewodniczący Prezydium Rady Narodowej m. Poznania - Jerzy Kusiak Pod koniec uroczystości z inauguracyjnym koncertem wystąpił Polski Kwartet przy Poznańskim Towarzystwie Muzycznym im. H. Wieniawskiego, który wykonał I Kwartet smyczkowy Karola Szymanowskiego 1 Wariacje na kwartet smyczkowy Władysława Żeleńskiego. W godzinach wieczornych w" palmiarni w Parku Kasprzaka przewodniczący Prezydium Rady Narodowej m. Poznania Jerzy Kusiak podejmował jurorów i zaproszonych gości. 31 marca jurorzy i delegacja Poznańskiego Towarzystwa Muzycznego przybyli do Warszawy, gdzie w godzinach południowych byli przyjęci przez ministra kultury i sztuki - Lucjana Motykę w obecności dyrektora generalnego Witolda Balickiego i członków Prezydium Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich: Grażyny Bacewicz i Stefana Sledzińskiego. Składając jurorom podziękowanie za udział w pracach Sądu Konkursowego Lucjan Motyka wyraził przekonanie, że konkursy kompozytorskie przyczyniają się do dalszego rozwoju wiolinistyki i zapowiedział ich kontynuowanie. W godzinach popołudniowych na grobie Henryka Wieniawskiego na cmentarzu powązkowskim, w 86 rocznicę Jego śmierci, jurorzy i delegacja Poznańskiego Towarzystwa Muzycznego złożyli wieńce. 7 Kronika Miasta Poznania 1 III MiędzYnarodowy Konkurs Kompozytorski Członkowie jury III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Henryka Wieniawskiego. Od lewe] : Aleksander Arutjunian (Związek Socjalistycznych Bepublik Radzieckich), Ferenc Farkas (Wągry), Serge Nigg (Francja), Piotr Perkowski (Polska), Stefan Poradowski (Polska) W czasie trwania Konkursu odbyło się w Poznaniu wiele imprez kulturalnych, koncertów, wystaw, spotkań i popisów muzycznych. Do prawdziwych wydarzeń w poznańskim życiu muzycznym zaliczyć należy pierwszy publiczny koncert nowo utworzonego przy Poznańskim Towarzystwie Muzycznym Polskiego Kwartetu w składzie: Edward Statkiewicz (I skrzypce), Zbigniew Słowik (II skrzypce), Jerzy Kosmala (altówka), Roman Suchecki (wiolonczela). Wykonano utwory: III Kwartet smyczkowy Stefana Poradowskiego, I Kwartet smyczkowy Karola Szymanowskiego, Kwartet Nr 2 Romana Padlewskiego, Wariacje na kwartet smyczkowy Władysława Żeleńskiego. Koncert odbył się w Sali Malinowej pałacu Działyńskich 28 marca o godz. 19.00. Drugim wydarzeniem był zorganizowany w tej samej sali 23 marca o godz. 19.00 koncert kameralny. Na koncert przybyli jurorzy: Aleksander Arutjunian, Ferenc Farkas i Piotr Perkowski. W ramach koncertu wykonano m. in. Pieśni zielone - Tadeusza Szeligowskiego i długo oczekiwane Improvisazione na skrzypce i forte pian Michała Spisaka (Zbigniew Słowik - skrzypce i Krystyna Kujawa - fortepian). Utwór Michała Spisaka wyróżniony został na II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w 1962 r. i był wykonywany w Poznaniu po raz pierwszy. 25 III o godz. 20.00 w Sali Odrodzenia poznańskiego Ratusza odbył się koncert chórów chłopięcych: Chóru Chłopięcego i Męskiego Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Stefana Stuligrosza i Poznańskiego Chóru Chłopięcego pod dyrekcją Jerzego Kurczewskiego. Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańfkiej wykonał: Wacława z Szamotuł Ego sum pastor, Mikołaja Gomółki Psalm 77, Marcina Leopolity Sanctus Z Missa Pasch a lis, Anonima OczY me mile, Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego Ave Maria, Bartłomieja Pękiela Magnum nome, Mikołaja Zielińskiego Viderunt omnes jines terrae. Poznański Chór Chłopięcy wykonał utwory: Tadeusza Szeligowskiego, Fryderyka Chopina, Jana Krenza, Karola Mrowca, Piotra Perkowskiego, Karola Szymanowskiego. Na koncercie obecni byli wszyscy jurorzy. 23 marca o godz. 13.00 jurorzy: Aleksander Arutjunian, Ferenc Farkas, Piotr Perkowski i Stefan Poradowski wzięli udział w audycji muzycznej dla dzieci szkolnych, zorganizowanej przez Wielkopolską Symfoniczną Orkiestrę Objazdową w auli Szkoły Podstawowej Nr 3. W ramach tej audycji noszącej tytuł "Nasi są Pamiątkowa fotografia wykonana w czasie wizyty jurorów III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Henryka Wieniawskiego i delegacji Poznańskiego Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego u ministra kultury i sztuki Lucjana Motyki w dniu 31 III l