ROMA BARMINSKA WYSTAWA FOTOGRAFICZNA JANUSZA KORPALA "ŚWIATŁA TARGÓW I MIASTA" W dniach od 20 sierpnia 1960 r. do l października 1960 r. w kuluarach Nowego Ratusza czynna była wystawa fotogramów Janusza Korpala, ujętych w pewną tematyczną całość pt. "Światła Targów i Miasta". Wystawa fotograficzna Janusza Korpala jest jego pierwszym publicznym występem, tak samo jak podjęty przez niego temat. Przyznać trzeba, że tego rodzaju i o takiej tematyce wystawy są niezwykle frapującym pokazem piękna współczesnego Poznania. Podjęcie tematu ułatwiła oczywiście Korpalowi długoletnia praktyka na Targach, ia bezpośrednim natchnieniem był album "Paryż w nocy". Fotografowanie różnych przejawów życia targowego, a co najważniejsze - umiejętność podpatrywania wymowy jego ruchu sprawia, że zdjęcia Korpala przedstawiają dużą wartość. Jak wygląda Poznań widziany oczyma Korpala? Artysta każe nam go oglądać w nocy i prezentuje miasto pełne czarodziejskiego uroku, nieomal miasto na poziomie europejskiej stolicy. Skromnie mówiąc, Poznań w nocy wygląda bardzo korzystnie. Miasto nasze, na ogół ciche i spokojne, 3 razy do roku w czasie Targów nabiera zupełnie innego charakteru, tętni zupełnie innym życiem, a od roku 1960 operuje inną grą świateł. Ul. Armii Czerwonej do Uniwersytetu, odcinek ul. Lampego i Plac Wolności iluminowane są małymi kolorowymi lampkami, które nadają miastu bajkowego, wesołego nastroju. Zdjęcie perspektywiczne, zaczynające się neonem narożnikowej księgarni przy ul. 27 Grudnia oraz całego Placu Wolności z widocznym w końcu neonem hotelu Bazar, oddaje całkowicie ten nastrój. Przedstawia ono zupełnie czarne tło, na którym błyszczą napisy neonów oraz łuki lamp jarzeniowych, potrójne rzędy małych żarówek z widocznym na górze kołem, jezdnię zaś przecinają 4 pasma bijące z reflektorów przejeżdżających samochodów. Równie ciekawie wygląda ul. Lampego z pomysłowo zawieszonymi znakami drogowymi, jak gdyby połączeniem owych znaków z życiem, które tętni także w nocy. Poetyokość tej kompozycji ujmuje zarówno prostotą, jak i artyzmem. Najbardziej wdzięcznym dla fotografika miejscem w śródmieściu jest zapewne odcinek pomiędzy Collegium Minus a N owym Ratuszem. Tam też stanął Korpal z obiektywem i utrwalił piękno oświetlonego nocą Zamku i całą głębię jak gdyby zmoczonej deszczem ulicy. Feeria cieni i podcieni urzeka tu widza i nastraja do zadumy. Specjalną wymowę posiadają 2 fotogramy, na których dominuje sylwetka pomnika Adama Mickiewicza, z dużego zbliżenia, z widocznym fragmentem wieży zamkowej, wszystko w nastroju surowym, prawie średniowiecznym. Z jednej strony spokój i majestat pomnika, z drugiej niepokój świateł ulicznych. Romantyzm szczęśliwie połączony z XX wiekiem. Drugi fotogram przedstawia pomnik z innej strony, gdyż punktem centralnym zdjęcia jest fronton Collegium Minus. Spacerując po oświetlonym Poznaniu, doszłam do gmachu Opery, pięknie i romantycznie ujętej na fotogramie Janusza Korpala. Fronton prawie biały od świateł, widoczne dwie kondygnacje schodów oraz liście klonu przesłaniające całość kompozycji i dodające jej właściwego wyrazu. Inny jest także poznański Ratusz, najbardziej chyba "obfotografowany" ze wszystkich obiektów w mieście. Na zdjęciu widać tylko niewielki fragment budowli, oświetloną wieżę zegarową i 2 wiszące latarnie. Targowa iglica - również wdzięczny temat. Zdjęcia wykonane są przez Korpala w różnych wersjach: z flagami na masztach, to znów w błyskach reflektorów i ze światełkami na wieży. Ujęcia perspektywiczne hal targowych nr 15 i 14 tworzą piękny kontrast jarzących świateł i stojących blisko drzew. W stylu jak najbardziej wielkomiejskim dwa fotogramy ukazują ogólny Janusz Korpal: ul. 27 Grudnia. Roma Barmińskawidok Targów i miasta w nocy. Na jednym z nich Most Dworcowy, a w dole tramwaje i cały plac przed Dworcem Głównym tonie w powodzi flag i girland mniejszych i większych świateł. Drugie zdjęcie przedstawia Plac Marka cały zabudowany i zastawiony eksponatami. Wystawa Korpala oddaje właściwy charakter miasta w czasie Targów. Ujęcia zabytków miasta odbiegają od szablonu zdjęć architektonicznych. Każdy obraz ma swoją wymowę i odpowiedni klimat. Korpal wychodzi z założenia, że zabytki są nam wszystkim znane i dlatego nie potrzeba fotografować ich w całości, lecz wystarczy fragment w odpowiednim klimacie. Techniczne wykonanie zdjęć bez zarzutu. Kompozycyjnie ujęta całość odpowiada jak najbardziej tematowi wystawy i tworzy trwały dorobek artystyczny i dokumentarny dla miasta Poznania. Janusz Korpal urodził się 20 wrzesnIa 1925 roku w Skokach (pow. Wągrowiec). W czasie okupacji pracował jako fotograf. Po wyzwoleniu kończy Liceum nr 2 w Poznaniu i pracuje przez dłuższy czas w zakładzie fotograficznym W. Czarneckiego. W latach 1955-1957 prowadzi działalność pedagogiczną w Technikum Chemicznym na Wydziale Fotografii. Jest również instruktorem Kółka Fotograficznego w Młodzieżowym Domu Kultury oraz w Liceum Plastycznym. W 1955 r. podejmuje funkcje fotografika na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Jest słuchaczem 3 roku Studium Historii Sztuki. Roma Barmińska NN e Janusz Korpal: Pawilon Targowy. Janusz Korpal: Nowy Ratusz 1 Dcm Partii. nT .. . . « Brr J - r - T * *lliis4 .wp" 5[AAB. . Janusz Korpal: Most 1 Plac Dworcowy w Poznaniu