I{IWIKA MIASTA POZNANIAwodach piśmienllych, musimy przypuścić, że wziął ją z podania ustnego, illnemi :o:łowy - utrwalił legend!;', krążącą już wśród ludu od wieków. Bo można być prawie pewnym, ż.e nie Olnieszkalby si pochwalić i zacytować dokumenty, odnoszące się do tego podania. Dziełko Dlugosza p. t.: "Vitae Episcoporum Posnaniensium" wydał w Poznauiu dopiero w rnku Hi04 kannnik warmiński Treter. I to także ma swoją wymowę, bo wydawca nie prostuje legencl. wimo, że - zanim dał dzielko do druku - zad!;'gaJ tJah,zyeh wiadommki Q biskupach późniejszych, po Dlugoszu, od wicko\\ ego wtedy :"ufragana ks. Brz,eźlIidd.ego. Znalazłaby i<, zatem wzmianka i o tem podaniu, gdyty nie było na czemś oparte, alho gdyh' już zaginęlo. J)rug \\ imlon::.o,ść o tym mieczu można znaleźć u Zalaszowskiego. archidiakona w wieku XVII przy I{atedr7e poznan:-.kiej, kt.órv w dziele swem p. 1.: "Jus nerni Poloniae..." etc., wydanem w roku 1699, tal, pisze: .,V skarbcu kocioła katedralnego przechowuj c si część miecza Ś\v. Piotra Apostoła. któnJ, przywiózł Jordan, pierwszy bishlP poznai1ski, a którą, co jakiś czas polmzuje się" (ludowi - dop. wł.). Lib. I. lit. 24. Zalaswwski wspomina przytcm tylko o cz<;,ści tego miecza; nalpży przypuszczać, że. nadzwyczajll' jego l{"ztalt hył powodem tP.j omyłki \Y wiejnI XVIII, prócz przytoczonego d(']u('tu kapitullIego z roku 1721. - wsp.om.ina je37cze o tym mieczu jel.llita HzepnicJd w dziełku s\Vem p. t.: "Vitae Praesululll Polonia,e", \'rydanem w Poznaniu w roku 1762. 'V tomie drugim przytacza on prawie doło\Vnie kilka zdań z Długosza, dodając, że i la jego czasów mieez w ogólnem jest poważaniu. P,odobną wzmiankę, także na Dlugoszu wzorowaną, czyta się u StanisIawa Patelskiego z XVIII-go tulecia w dziele p. 1.: "Mmnnriale Epitaphiorum". Pozostaje teraz do rozstrzygnięcia niezmiernie trudna i delikatna kwest ja mlliejszej lub wiQksz,ej autentycznośd tego miecza. Nie chciałhym nntycypować dowodów, ale są rzeczy. które wskazują nato, że' jednak miecz t,en mógł być ,przez hsk. Jonlana