KRONIKA MIAST A POZNANIA tego l"edlU skaJ"gę na Żydów POZn:M1Skich Marka Pakościa i Józefa Meiera jakoteż innych Żydów, którzy się mieszają w ich zajęcia z jawną szkodą i pOglwałceniem prz)"wiledów b1'actwa kuśnierskiego 17). Cięższą jeszcze walkę stoczyć musie,li z Żydami rzeźnicy pOZna,llscy i choć szukali poparcia u króla, worbe{' rzeźnikólW żydow'kich, zrzeszonych w s'iil'lle, zda,je ,się że jeldyn'ie w kahale Iwadwo, pójść musie,u na dalelko idąlce ustęp,stwa. 18 ). \Valka cechów chrześcijańskich z konkurencją żydowską nie jest żadną osobliwością w stosunkach gospodarczych i Slpołeczłl)"ch Poznania, bo taka sa,ma walka, nieraz goręt;;za i z,ade'klej.sza, rozgrywała .się we ,wszystkich większych środowigkarh miejkkh ówcze,snej P.olski 19). Dążenie cechów ujawnia się najlepiej. w wilkierzu Jednego z bract,w poznaI1skich, któro postanawiało, że j,eśli,hy się okazało, iżby Żydzi p,oznańscy chcieli mie'ć bractwo między sobą, starszych stauawiać, skrzYlnlkę mieć, chłolpców uczyć i robić rzemiosło bractwa naszego, oprócz roboiy sIWej (to zna,czy dla odhiorrÓw żydow"kich) niema im być tego do;puSzCZDne..... 20). Mimo silnej kon1klwencji rękod'zieł żydowskich nie można jeszcze przed p.oł,ową XVII wieku mólwić o zażydzen:iu rwmiosł, którp. do pe1wnego stopnia stwierdzić się da 'w wielku XVIII. Ba,rdw znamiennym tego dowodem jest anUde1ta izby handlow.ej w Poznaniu z XIX wieku, wykazująca, że w tym cz.a'Sie w kamerze poznaI1skiej pracowały obok siebie następujące, ilDŚci rzemieślników żydowskich i (w nawiasach) chrześcijańskich 21):marku. Ani też adnych futer roibić i towarów wszela.Idcb wyprawiać, także podszywaniem żadnl'Hl, tak Żydom jako i każdc,c:o innego stanu człowil'kowi bawić się ani te przedawać podszywanych nie maja" ehy tem nie przeszkad'zaIi . . . . ., kuśnierzom poznaii",kim pod wina, 10 grzywien". (Confirmatio articulorum frat. pelliOllUm Posn. A. C. 1573-7, 582 v.-583 V., D. f. VI ante f, sc. Sim. et Iudae 1576). 17) A. C, 1595--8, 472. , 18) L. C. P. 1438, 926 v, (r. 1642); L. C. P. 1441, 96 V" 213 V.; A. C. HiW-50. 76, 296. 1") Jako przyk%d przytoczyć moskich, cyfry te są. howicm nieprawdr,dwe i jak się jezcze przekonamy, przesadne 22). Samo prz£>z się się rozumie, że cechy nie przyjmow.ały do swego grona Z)'dów i że nie uznawały jalkiedkolwiek współpra'cy z nim'i. Nie wsuwali się od niej natomiast kupcy. Dość '1) Jiidischos Lcxiwn. II. (Berlin 192.8), 1405. 2') Pochodzą one z roku HJ39, z pisma polemicznego Żydów, zat.t lIłowanego .,ar! '1\Jacrełam mCl'cal()rum Cl'HcQvicnsium responsum Iudaeorum de mercatura" a wydanego przez T. Czackego w Rozprawie o Żydach i Karaitach, str. 84. (Por. też Wiszniewskiego, Hist. lit. t. IX, :392; Estreichpra Bibljogr. XXVI, 262). "V do,bl'ej wierze przyta,cZ'-l je jeszcze Graptz II. (Ges ch. d. Juden v. d. iilt. Zeiten bis au f die Gegenwal't, IX', !iO. Gl i przypis 1 !la str. GO), Kaplun Kogan I""ład. W. (l)ie \Valluerbpwegung der Juden, Kolner-Studien zum Staats- u. \Virtschaftslebcn, zcsz II, Bonn, 1913, 56), a nawet Bałaban (Dzieje Ż, krak. I. 1(7) nie o:patrzył pisemka tego żadnemi komentarzami. \Vyjaśnia jPdnak okolicznm,;ci, którym zawdzięczało swe powstanic. 3